Fem snabba om hur man identifierar intressant content

Kundupplevelse
Fem snabba tips på hur man bygger en bra kundupplevelse
december 9, 2017
Gruppintervju
Fem snabba tips på hur du kan förbereda dig inför en gruppintervju
mars 17, 2018

Fem snabba om hur man identifierar intressant content

content

Många arbetar hårt med att förstå hur man på bästa sätt delar med sig av sitt kunnande och får människor intresserade av det man gör. Ofta jobbar man ensam, har begränsade resurser och känner att allt tar för mycket tid.Tyvärr finns det inte riktigt någon ”gräddfil” när det handlar om att bygga äkta engagemang hos följare. Content marketing tar tid. Man behöver se det mer som ett maraton än som något som ”händer” över en natt. En viktig del i det arbetet är att hela tiden utvärdera det man gör och sedan göra mer av det som verkar fungera.

Följande fem steg hjälper dig att arbeta strategiskt och smart med att ta fram innehåll som intresserar och engagerar:

1) Fråga dina kunder. Många börjar här och det är en bra start. Tyvärr är det ofta svårt att få bra svar. Ett sätt att fråga, som kan underlätta är att göra det möjligt att svara anonymt med hjälp av olika enkät verktyg som tex via Google+. Men det finns fler sätt att få svar, som också ger dig ett bättre underlag för vad du ska fråga om i din enkät. Mer om det längre ner! 

2) Lyssna till dina kunder. Utan att fråga kan du ändå höra vad de är intresserade av. De kommer ju till dig för att få hjälp! Vad frågar de dig om? Vad behöver du

berätta för dem eftersom de borde frågat?

3) Bli en stalker! Samla information så att du förstår dem bättre än vad de själva gör. Dvs följ efter kunden och se vad intresserar sig för. Och söker efter! I vilka forum

eller grupper rör de sig, vad pratar de om? Vad delar de med andra? Vem eller vad lyssnar de till? Läser de bloggar, lyssnar till poddar?

Vilka ämnen är det de är mest intresserade av? Vilken typ av innehåll delar andra experter i din bransch? Titta gärna även på ett internationellt plan!

4) Sammanställ ditt resultat, gruppera och tematisera. Vill du få siffror på att du träffat rätt? Utveckla då din enkät med hjälp av resultatet och be dem rösta på det som intresserar dem mest. (se steg 1)

5) Testa intresset och vidareutveckla genom att lägga ut material och se vilket gensvar det får. Det som fungerar gör du helt enkelt mer av. Svar på respons och frågor blir underlag till nytt content. Men tänk på att du kan behöva testa samma tema/innehåll flera gånger och vid olika tider innan du vet om det fungerar.

Till sist: För att ytterligare öka effekten är det också bra att hitta samarbetspartners som hjälper varandra att lyfta inläggen. Lycka till!

 

Åsa Rydhard är storydesigner, föreläsare och grundare av Storyakademin.se. Hon hjälper sina kunder att bli synliga och attrahera kunder med hjälp av sin story. Läs mer på Rydhard.com

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *