Viktoria Sjöberg har varit intresserad av hår och skönhet ända sedan hon var liten och följde med sin mamma på behandlingar. Idag jobbar hon med sitt drömyrke och har drivit salongen Emesuell Hair & Beauty AB sedan 1998. Branschen är konkurrensutsatt och det krävs mycket driv, förnyelse och marknadsföring för att lyckas, menar Viktoria Sjöberg.

1. Framförallt är det av stor vikt att ha bra kunskap om ämnet som man jobbar med. Fallenhet är något du föds med, men yrkesskicklighet kan du träna upp. Någon med mindre fallenhet kan nå stor framgång om denne är ihärdig och tränar upp sig.

2. Vill du starta ett eget företag så var noga med att göra en marknadsplan. Har du ingen marknadsplan är det som att segla ut till havs utan att veta vilken hamn du ska till. Har du inte kunskap om marknaden måste du ta hjälp
av någon som kan.

3. Matcha dina konkurrenters priser. Sätter du för låga priser i början går de inte att höja senare. Se till att skaffa dig kunskap kring prissättning, erbjudanden och merförsäljning. Satsa inte heller allt ditt kapital på inredning vid nyöppning, satsa allra mest på marknadsföring.

4. Välj rätt geografiskt läge för din verksamhet. Var ska din lokal befinna sig för att locka så många kunder som möjligt? Ska den finnas i staden eller på landsbygden, ska du ha en egen lokal, hyra in dig hos någon eller ha en mobil verksamhet?

5. Var servicemedveten. Det är så viktigt att det nästan vore bättre att råda någon att välja ett annat yrke om man är en ensamvarg eller har en brysk framtoning.

emesuell.se

Skribent Sara Lundgren