Fem snabba tips för att nå ut med din musik

Fem snabba tips om spakväll hemma
september 10, 2015
Fem snabba tips för att få fler lojala kunder
september 14, 2015

Fem snabba tips för att nå ut med din musik

Nästan alla gör musik idag eller önskar att de kunde. Med så många musiker online är det svårt att tränga igenom massorna och stå ut från mängden. Förutsatt att du eller din grupp håller en helt acceptabel produktionskvalitet och har någonting att säga så finns det några enkla men väldigt effektiva strategier du kan använda dig av.  Felipe Rebolledo är skapare av och driver Litefire Media, han är manusförfattare, regissör, jobbar med musikvideos och är sociala medier strateg för musikartister.  Här tipsar Felipe Rebolledo om hur du når ut med din musik och kommer billigt undan.

1. Spotta ut musikvideos
Viktigare än att man gör den perfekta musikvideon är att man är konsekvent och släpper musikvideos med jämna mellanrum. Det behöver inte vara dyrt eller superprofessionellt så länge det är gjort med din personlighet och möter fansens förväntningar. Ha gärna med humor (eller skräck) och bjud på dig själv hellre än att slänga massa pengar på dyr teknik. Genrevideos går hem bättre än dokumentära street videos.

2. Sociala medier varje dag
Använd alla sociala medier du känner till. De är gratis och på mindre än en timme kan du skapa och lägga upp dina inlägg för dagen. Nyckelordet är ”dagligen”. Skapa minst ett bra inlägg varje dag. Detta kanske verkar konstigt men fungerar: promota dina åsikter och budskap mer och håll själva musiken till ett minimum för bästa effekt.

3. Ta med oss bakom kulisserna
Ta med fansen bakom kulisserna i din vardag. Skriv texter, ta bilder och gör videos som visar hur det är att vara dig eller din grupp. Även här bör du fokusera mer på allt knasigt, rolig och fel som går under dagen och visa upp din musik till ett minimum. Den färdiga musiken är resultatet. Visa oss allt som krävs för att komma dit.

4. Sträck ut en hand till fansen
Det är okej att vara mystisk och hålla sig lite cool i bakgrunden, men om du verkligen vill påverka dina fans så gör du bäst i att skapa en relation med dom. Det tar dig bara några minuter att svara på inlägg och frågor, tacka för delningar och skriva personliga meddelanden till ett urval av dina fans varje dag. Du lär se deras tacksamhet när de inser att du är en riktig person och att du faktiskt tagit dig tid för dom.

5. Var en gäst
Gör allt du kan för att få andra att se bra ut så får du flerfaldig kärlek tillbaka. Skriv inspirerande gästblogginlägg, gästa på andras låtar och i allmänhet gör vad du kan för att vara gäst i andra musikers värld. Du kommer då ständigt nå en ny publik och eventuellt få dom som egna fans.

Läs mer här: Litefire Media

 

3 Comments

  1. Uno Rosengren skriver:

    Vilken jävla smörja! Musik funkar inte så att man bara kan ”spotta ut musikvideor” och liknande, skyndar man på musiken/videon blir den sämre än den kunnat bli, och om man själv inte är nöjd, hur ska publiken vara det? Musik handlar ju främst om att uttrycka sig, inte att bli känd eller tjäna pengar. Att hela tiden posta på social media om annat än musik är också rent påhitt, för de flesta uppskattar faktiskt inte när en musiksida spammar massa orelaterade saker. Dessutom börjar inte folk bry sig om annat än musiken förrän man redan är känd. Man ska säga nåt för att man har något att säga, inte för att man måste säga något. Resten är väl fair enough, men herregud vad fel ute och framförallt omoraliska de första två är. Angående nummer 3, så är det också bra att ibland inte visa allt; samma som med film, så kan mystiken, undrandet om hur de gjorde detta, tillföra mycket. Visar man då exakt allt innan det ens är ute försvinner en del av magin. Detta låter mer som tips för hur man blir en fet, jävla sell-out!

    • Uno Rosengren skriver:

      Sen är det också rätt korkat att visa alla sina åsikter direkt, då några kan vara kontroversiella och förlora en hel del fans.

    • Felipe Rebolledo skriver:

      Hej Uno. Tack för responsen.

      För att kunna ”spotta ut musikvideos”, vilket bara är ett uttryck, förutsätter det att man redan gjort klart musiken i förväg och det jag syftar på är att det inte bör dröja allt för länge mellan videosläppen, då majoriteten av musiker som inte ”slagit igenom” än tenderar att släppa en sak och sedan vänta ett par år innan nästa. Fansen glömmer då av en. Och är man inte nöjd själv, som du säger, så bör man inte släppa sakerna, utan låta det få ta sin takt.

      Musik och konst i allmänhet handlar självklart om att uttrycka sig, men om man vill gå från hobbymusiker till att leva på det eller åtminstone nå mer människor än sina nära och kära så bör det finnas ett företagstänk och en förståelse kring vad fansen vill ha. Vill man inte ha någon som helst chans att bli känd eller tjäna några pengar alls så kan man göra precis som man vill. Men för att verkligen nå ut, som rubriken säger, bör man skapa själva konsten med en hundraprocentig konstmentalitet, men sedan marknadsföra sig affärsmässigt. Och om man är en tillräckligt duktig musiker och lyckas få någon som är villig att satsa pengar eller distribution mm på sig så kan man skippa företagstänket helt, för då har du någon som gör det åt dig. Denna artikel är menad för dom som gör allt själva.

      Sociala medier används helt fel av många och de delar med sig av mycket som är irrelevant, men jag syftar på att man bör följa de röda trådarna som man redan startat: prata om sina budskap och dela med sig av sitt liv som musiker. Vad som är för mycket eller för lite får man ta temperatur på själv efter fansens feedback. Att spamma är helt fel, men att bygga på punkter och förstärka sina budskap med annat än bara musik är smart. Sedan så skiljer det sig inom olika stilar och genrer väldigt mycket. Har man ingenting av värde att dela med sig av på sina sociala medier så bör man avstå, men så länge man delar med sig inlägg som har högt värde så har man gjort sitt jobb.

      Punkt #3 är precis som ovan: en bra sak att göra om man inte gör för mycket av det. Man måste själv välja som musiker hur mycket man vill hålla inne med och hur mycket man vill blotta sig själv.

      En så kallad ”sell-out” går emot sina egna värderingar för pengarnas skull. En smart musiker som vill nå fler människor med sina budskap förstärker sina värderingar med hjälp av alla de verktyg och strategier som finns tillgängliga.

      Lite långt svar, men hoppas jag klargjorde tipsen lite mer och i slutändan, som med all konst: ingen vet allt eller hur saker egentligen fungerar. Allt man kan göra är att försöka höja sina chanser… 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *