Alla har så mycket spännande att berätta men gör det inte. De ser inte skogen för bara träd. De gräver inte där de står och hittar därmed inte sin guldgruva som är den bakgrund och den serie händelser som format dig till just den du är. Var stolt. Våga berätta. Du duger. Att gå in i sin tratt handlar om att hitta sina guldkorn och omvandla dem till kommunikation som gör varumärket känt, stolt och efterfrågat. Gräv där du står. Titta närmare på och använd dessa fem områden och paketera dem attraktivt. De kan förvandla ditt varumärke till guld.

Del 3. Har du definierat din varumärkestratt?

1. Använd dina erfarenheter
Vad har du gjort i livet? Vilka jobb har du haft? Vad var det roligaste just på det ena eller det andra? Vad lärde du dig som kan intressera andra? Vad misslyckades du med och hur gick du vidare? Vilka arbetsplatser har du varit på och vad var det mest intressanta där? Hitta dina guldkorn och förvandla dom till attraktionsraketer.

2. Använd dina historier
Det finns en enorm kraft i att berätta en historia om sig själv på ett intressant vis. Matts Heijbel, Sveriges Mr Storyteller, lyfter fram Polisförbundets kampanj för högre lön på Twitter som exempel på att det går att berätta emotionella historier kort och effektivt. Som t.ex.: ”Att hindra flicka som hoppar framför tåg och två år senare kontaktas av mamman som berättar att polisens insats var vändpunkten -vad är det värt?”. Vad har du för historier? Försök hitta en handfull som speglar just din personlighet.

3. Använd dina kunskaper
Var stolt över din utbildning, dina erfarenheter, de kurser du gått, de människor du mött de uppdragsgivare du haft och de föreläsningar du gillat. Summa summarum är det just allt detta som utgör din yrkeskompetens. Vad är det som varit mest värdefullt för dig? Vad skulle kunna intressera andra och hur kan du förpacka detta på ett sätt så att det blir intressant och nyttigt? Ett tips, var inte för generell, ta gärna tag i en mindre del åt gången. Då finns det mer att berätta. Oftare.

4. Använd dina visioner
Människor dras till personer som har idéer om en bättre och mer attraktiv framtid. Hur ser dina visioner om framtiden ut? Vad är dina drömmar? Att bryta mönster och tänka stort sätter ofta igång nya tankar hos andra och får dem att fundera. Att drömma är stort, att drömma stort är större. Många framgångscoacher hävdar att man ska ha mål och visioner som är i princip ouppnåliga. Sikta mot stjärnorna och du når i alla fall månen. Eller trädtopparna. Och det kan vara bra nog.

5. Använd ditt nätverk
Du är inget annat än summan av dina gener, ditt arv och din miljö. Hur ser din miljö ut? Vilka människor och möten är och har varit betydelsefulla för dig? Vilka karaktärer, profiler, hjältar, hjältinnor, vänner, inspiratörer och tankeväckare har gjort dig till den du är? Varför var de viktiga och hur påverkade de dig och ditt liv? Vi formar och växer i våra möten med andra. Vi blir starkare tillsammans och laget slår alltid jaget. Fast bägge delarna behöver varandra. Vad kan du berätta som och kan vara allmängiltigt och kanske en inspiration även för andra?

 

Läs mer på Stoltkommunikation