Fem snabba tips om att välja rätt byrå för Google Adwords

Fem snabba tips som hjälper dig att marknadsföra din utlandserfarenhet
september 9, 2015
Fem snabba tips om spakväll hemma
september 10, 2015

Fem snabba tips om att välja rätt byrå för Google Adwords

Att välja rätt byrå för sin marknadsföring kan vara svårt, något som Thomas Jönsson är väl insatt i. Thomas driver företaget Effektiva Hemsidor, ett företag som hjälper andra företag att marknadsföra sig över nätet med bl.a. Google AdWords. Här ger han sina bästa tips på vad du kan – och bör – kräva när du köper Google AdWords.

1. Se till att byrån kopplar ihop Google Adwords med Google Analytics
Om Google Adwords och Google Analytics inte är ihopkopplade kan byrån inte se vad som händer efter att besökarna har gjort ett klick. Detta innebär att byrån inte kan se dina besökares beteendemönster på sidan, än mindre veta vad de fann intressant. Resultatet blir nästintill att byrån arbetar i blindo, vilket resulterar i att du som kund får betala onödigt mycket pengar.

2. Försäkra dig om att allting mäts när du köper Google Adwords.
Det är viktigt att du har konverteringsspårning uppsatt. På så sätt ser byrån inte bara vilka sidor som besöks, utan också vad varje besökare väljer att göra, vilket därefter tilldelas ett värde. Fyller de i ett formulär? Köper de en produkt? Vilken? Leder ett sökord oftare till försäljning än andra ord, kan det exempelvis vara mer värt att lägga pengar på det ordet, då det gör kontot mer lönsamt.

3. Ha koll på kostnaderna
Allting handlar inte bara om hur mycket du säljer, utan det handlar också om vad varje klick kostar. Varje ord ska justeras och anpassas utefter din hemsidas utbud, men varje ord måste också vara kostnadseffektivt för att marknadsföringsarbetet ska kunna optimeras. Byrån ska dock inte stirra sig blinda på kostnaden av varje klick, utan det intressanta är hur mycket avkastning du får per insatt krona. Exempelvis är ett klick som kostar 10 kronor, men som ger 15 kronor tillbaka (+50% ROI) per besökare, bättre än det som kostar 5 kronor och bara ger dig 4 kronor tillbaka (-20% ROI).

4. Anlita en byrå med konkurrenskraftigt pris
De flesta byråer prissätter hur mycket de tar av ”spenden”, det vill säga den totala summan av byråns påslag och hur mycket du spenderar på Adwords. Hur mycket påslaget är varierar från byrå till byrå och är ofta öppet för förhandling, men hamnar du på över 30 % så börjar det bli dyrt.

5. Kräv tillgång till ditt Adwordskonto
Det finns inga ursäkter som är legitima till varför du inte skulle ha tillgång till ditt Adwordskonto. Försäkra dig därför alltid om det är du som äger kontot, att du har fri tillgång till det och att du får regelbunden redovisning om all data som kontot genererar. Riktlinjerna från Google är att byråerna alltid bör jobba transparent.

Läs mer om Google Adwords här

Har du frågor kring Google AdWords så är du välkommen att kontakta oss på thomas@effektivahemsidor.se

 

Skribent Johanna Järvstråt

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *