Fem snabba tips på hur du skriver en bra jobbannons

Fem snabba tips på hur man bygger upp sitt nätverk på sociala medier
januari 29, 2014
Fem snabba tips på hur du håller kontakt med dina referenser
januari 29, 2014

Fem snabba tips på hur du skriver en bra jobbannons

PageLines- Jenny_Vigren.jpg

När man får en känsla för vad företaget efterfrågar och insikt i hur det är att arbeta på företaget, då har företaget lyckats med att skriva en bra annons, säger Jenny Vigren, marknadsansvarig på rekryteringsföretaget ROI Recruit och delar här med sig av sina bästa tips:

 1.    Hårda fakta

Framställ en väl genomarbetad kravprofil att utgå ifrån så vet man vilka hårda fakta som ska vara med i jobbannonsen. Skilj på vad som är krav och vad som är meriterande i form av erfarenhet och kunskap.

 2.    Tänk på att inte skriva en alltför lång annons

Skriv välstrukturerat med lagom mycket text som innehåller både krav och hårda fakta och lite mjukare information såsom företagets värderingar. Stavfel får inte förekomma. Använd gärna några av de gratismallar som finns tillgängliga.

3.    Lägg tid på att få fram de rätta formuleringarna

Märker man att de kandidater som söker tjänsterna inte motsvarar det man eftersöker och att de har fel ton i sin ansökan i förhållande till vad man letar efter, kan det vara en god idé att titta en extra gång på sin annons. En dåligt formulerad annons kostar tid, mycket tid. Man märker fort om man lyckats och det underlättar hela rekryteringsflödet. Rätt kandidater med rätt värderingar infinner sig oftast då.

4.    Beskriv vad som gör ert företag så speciellt

Annonsen är även ett ypperligt sätt för företaget att visa vilka de är, vilka värderingar de har, vilken ton det finns på företaget. Ta upp förmåner, utvecklingsmöjligheter, värderingar med mera.

5.    Employer branding

Framtidstendensen är att annonserna blir än mer inriktade på employer branding. Det blir mer fokus på att locka kandidaterna just för att det blir svårare att hitta de rätta kompetenserna. Det behövs ett tydligare budskap. Berätta varför just ert företag är det bästa och varför kandidaten ska söka sig just till er.

Av: Carin Andrén

1 Comment

  1. Peter Helin skriver:

    Vilken bra, koncis sammanställning! Jag arbetar på http://www.careerbuilder.se och skulle vilja tipsa om en bloggserie på ämnet som kan vara intressant. Vi har nyligen släppt ”Rekryterarens guide till effektiva platsannonser” där vi i detalj förklarar hur man optimerar och målgruppsanpassar alla delar av platsannonsen.

    Läs mer här: http://rekrytering.careerbuilder.se/blogg/rekryterarens-guide-till-effektiva-platsannonser-del-1/

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *