Foto: Olivia Isaksson

Foto: Olivia Isaksson

Här är tips på vad du bör undvika när du löneförhandlar:

1. Oförberedd

Du går in i förhandlingen nästan helt oförberedd. Kanske tänker du ”Jag kommer nog på något bra argument när jag väl sitter där med chefen”. Nix, det händer nästan aldrig.

2. Du är för empatisk

När chefen säger ”vi har tyvärr inte mer utrymme än så här just nu” så är du så, så förstående och snäll, och vips så ger du upp direkt helt utan att ge någon som helst match. Trots att du vet att företaget går jättebra och du har gjort ett superjobb.

3. Du blandar in din privatekonomi

Att du precis har köpt hus och räntorna håller på att gå upp hör inte hit. Inte alls.

4. Du jämför dig med enskilda kollegor

Visst är det bra att hålla sig ajour med vad andra tjänar för att du ska sätta upp mål som är rimliga. Undvik dock argument som ”Kalle har 3000 kr mer i månaden och han gör ett sämre jobb än jag”. Lika fel är det att vara för fastlåst vid siffror och statistik för din bransch, etcetera.

5. Du lyssnar inte på den andres argument

Den som har stora öron har större möjligheter att förstå och förstärka de argument som verkligen går hem. Om inte annat så har du en nyttig lärdom till nästa gång.

Av Nina Jansdotter, karriärcoach