Fem snabba tips på varför rawfood sötsaker är ett bra alternativ till vanlig fika

Fem snabba tips på hur du får till en bra företagsblogg
juni 17, 2015
Fem snabba tips om hur du får saker gjorda
juni 22, 2015

Fem snabba tips på varför rawfood sötsaker är ett bra alternativ till vanlig fika

Fika kan vara mycket mer än bara ett avbrott och en kopp kaffe. Den kan hjälpa din kropp att uträtta mer och må bättre. Oavsett om du är ung eller äldre, fysiskt aktiv eller befinner dig i ett annat tillstånd kan du dra fördel av att välja rawfood sötsaker som är gluten- och laktosfria samt givetvis utan tillsatt socker. Dessa består av torkade frukter, bär, rå kakao, nötter eller frön.

1. Innehåller mycket näring
Redan de gamla grekiska filosoferna, bland annat Platon, talade om för oss att vår föda påverkar hur vi mår. När hjärnan och kroppen får alla de näringsämnen som de behöver så påverkas vårt humör, vår kreativitet och vår hälsa på ett positivt sätt. Nötter innehåller stora mängder E- vitamin och B-vitamin, bland annat B9 (folsyra) och B6, samt är i likhet med rå choklad väldigt rika på mineraler som järn, kalium, magnesium, zink och koppar. Nötter innehåller också mycket fett som är bra för bland annat hjärnan. Och likaså hampafrön har ett fantastiskt innehåll av fettsyror, aminosyror och mineraler.

2. Bra för huden och andra kroppsdelar
Rå choklad och nötter är bra mot benskörhet och för huden samt kan skydda mot hjärt- och kärlsjukdomar och sänka det onda LDL-kolesterolet. Torkade frukter har mycket näring. När frukten torkas försvinner vattnet och näringsvärdena blir starkt koncentrerade. Torkade aprikoser till exempel innehåller mycket järn, och naturliga ämnen i körsbär kan lindra inflammatoriska tillstånd som till exempel artrit och kardiovaskulära sjukdomar. Och tranbär innehåller bland annat C- och D-vitamin, järn, zink, kalcium samt även ett ämne som heter PAC. PAC är ett ämne som hindrar bakterier från att få fäste i kroppen.

3. Ger energi och ökar koncentrationen
Frön och nötter är fulla av energi och näring. Valnötter har historiskt sätt ansettss vara bra för minnet och koncentrationen. Enligt nyare rön innehåller valnötter även hormonet melatonin som motverkar fetma och som behövs för vår sömn. Valnötter är även bra för produktionen av serotonin.

4. Hjälper dig att äta mindre och uppnå en naturlig vikt
Nyttiga kakor innehåller mycket näring som en människokropp behöver och kan tillgodogöra sig utan att förlora för mycket energi på matsmältningen. Därför blir din kropp belåten med mindre portioner och du kommer att vara mer nöjd och effektiv på arbetet och när du tränar. Nötter innehåller energi och proteiner samt är bra att äta vid fysisk träning, särskilt efter träningen då kroppen behöver återhämta sig och musklerna behöver proteiner för att byggas upp igen.

5. Förbättrar matsmältning, minskar stress och hjälper dig att må bra
Rå kakao är rikt på kalcium, järn, magnesium, och innehåller olika enzymer som är bra för matsmältning och ämnesomsättning. Den kan öka kroppens nivåer av ”må-bra-hormonerna” serotonin och dopamin vilket kan göra dig gladare och mindre stressad.

Läs mer på:  Novaera

Skribent: Teresa M Rask

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *