Fem snabba tips om smärtlindring

Fem snabba tips på hur du når ut i media
januari 29, 2014

Fem snabba tips om smärtlindring

De flesta av oss har upplevt smärta i någon form, framför allt den som uppkommer vid skada. Men vad gör vi när smärtan blir långvarig?

1. Finn orsakerna till din smärta och ta ansvar för din hälsa

Det är viktigt att finna orsakerna för att sedan hitta rätt behandling. Nonchalera inte smärtan då risken finns att den blir kronisk. Satsa på dig själv, bli vän med din kropp. Ni har ett helt liv tillsammans. Utforska alla möjligheter till självläkning. Din kropp har en otrolig förmåga att läka sig själv, men den kan behöva lite stöd från dig.

2. Rätt kost kan minska smärtan

Välj näringsämnen som är inflammationsdämpande, s.k. IFD-kost. Tänk på syra-basbalansen, en försurad kropp ökar smärtan. Stickor att testa pH-värdet med finns hos hälsokostbutiker. Undvik socker och rött kött då det både ökar inflammation och ger en försurad kropp. Serotoninrik kost som grönsaker och nötter dämpar också smärta.

3. Balans vila & motion

Motion ökar endorfiner, avslappning ökar oxytocin och serotonin. Alla dessa ämnen lindrar smärtan. Försök att ta några minuter varje timme för att sträcka igenom kroppen. Andas lugnt in när du sträcker på dig, andas ut när du slappnar av. Försök också få in några dagliga avspänningsövningar.

4. Smärtlindrande olja

färska chilifrukter och lika mycket färsk ingefära hackas smått. Värm upp cirka 100 ml ekologisk kokos- eller olivolja, ta av kastrullen från plattan och häll i chilin och ingefäran. Låt dra en vecka. Sila. Har du inflammation kan du tillföra 1 tsk gurkmeja (tänk på att gurkmejan färgar av sig). Beröring är också smärtlindrande, så vid massage ökar effekten.

5. Bli vän med din smärta

Lär dig lyssna på din kropp. Inse att smärtan finns där som en varningssignal och därmed ett redskap till ett hälsosammare liv. Försök att gå in i smärtan istället för att fly från den, vilket är vår naturliga reaktion. Fråga den vad den vill, vad du bör förändra. Se den som en sparringpartner.

Av: Gunnel Saric, författare till boken Min vän Smärtan

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *