PageLines- marie-hagberg-foto4.jpg

Marie Hagberg är tidigare journalist och arbetar aktivt med att koppla samman journalister med relevanta intervjupersoner via tjänsten ”Hjälp en journalist”. Här delar hon med sig av sina erfarenheter för vad som krävs för att ge en lyckad intervju.

1. Förbered dig
Fundera igenom vad du och ditt företag kan bidra med och vad du har att säga; formulera svar, förbered dina bästa tips och öva intervjufrågor med en kollega. Ögna därefter igenom olika tidningar och fundera över vilken journalist som kan vara intresserad av din nyhet.

2. Fall inte i vanliga fällor
Ett vanligt journalistknep är att vara tyst för att locka ut mer information, men det betyder inte att du måste fylla tystnaden utan det går lika bra för dig som för journalisten att också vara tyst.

3. Undvik reklam
Istället för att försöka övertyga journalisten om att marknadsföra dig är det mer effektivt att satsa på återkommande publicitet. Genom att föreslå nya artikelidéer och framhäva andra intressanta personer ger du upphov om att vara kreativ och ha ett stort kontaktnät, vilket ökar chansen för att journalisten ska intressera sig för dig även i fortsättningen.

4. Var tillmötesgående
Försök samarbeta med journalisten och svara rakt och ärligt på frågorna. Du har rätt att få artikeln uppläst när den är klar och du kan också försiktigt fråga om du kan få läsa igenom artikeln innan publicering – dock har du inte rätt att ändra i artikeln. Så länge det inte är direkta sakfel är det därför bättre att inte kommentera texten.

5. Förstör inte nyheten
Många journalister är hemlighetsfulla med sina artiklar för att inte riskera att förlora nyheten till en konkurrent. Vänta därför med att skriva vad intervjun du gjort handlar om tills artikeln är publicerad.

Skribent Johanna Järvstråt