Fem snabba tips för hur du lyckas med din Internetmarknadsföring

Fem snabba tips: Konsten att tillföra värde i sociala medier
januari 19, 2015
Fem snabba tips för dig som sitter på kontor hela dagarna och vill ha en frisk rygg hela livet
januari 22, 2015

Fem snabba tips för hur du lyckas med din Internetmarknadsföring

Thomas Jönsson

Thomas Jönsson

Oavsett om du är småföretagare, storföretagare eller bloggare så kommer du i kontakt med internetmarknadsföring. Idag är Internet en så stor del i samhället och behovet av ökad kunskap inom det området ökar hela tiden. Här får du fem tips av Thomas Jönsson från EffektivaHemsidor som är expert på Internetmarknadsföring.

1. Sitemap
Att ha en sitemap på din sajt är ett bra verktyg för det hjälper sökmotorerna att navigera på din sajt så att du hamnar högre i sökresultaten.

2. SEO
Det är viktigt att göra en ordentlig sökmotoroptimering, SEO, (eng. search engine optimization) med de nyckelord och fraser som bäst beskriver din sajt. Med en väl utförd SEO så hamnar du högre upp i sökresultaten och får då fler besökare till din sajt.

3. Google AdWords
Google AdWords är väldigt effektivt för att driva trafik till din sajt och det är dessutom ett väldigt anpassningsbart verktyg där du väljer en budget som passar dig och du bestämmer hur mycket varje klick får kosta. När du använder AdWords så är det viktigt att vara lagom nischad i dina sökord, säg till exempel att du säljer skor på din sajt, om du då använder ”skor” som är ett väldigt allmänt sökbegrepp på Google så kan du få många träffar från besökare som inte är intresserade av just dina produkter men om du till exempel lägger in ”gröna sportskor” så har du nischat dig och kommer få fler relevanta träffar.

4. Facebook
Facebook är också ett bra ställe att annonsera på och där kan du bestämma vilken målgrupp som ska se dina annonser då du kan bestämma kön, ålder, intressen, bostadsort osv. Även på Facebook bestämmer du vad det får kosta.

5. Nyhetsbrev
Nyhetsbrev är en viktig del av marknadsföringen och har ibland visat sig vara det mest lönsamma. Det är viktigt att du bestämmer vilket syfte du har med ditt nyhetsbrev, hur ofta det ska skickas och vad nyttan är för prenumeranterna. Man brukar räkna med att en öppningsfrekvens på 20-30% är ett bra resultat för nyhetsbrevet. Viktigt att tänka på är att inte skicka ditt nyhetsbrev till folk som inte självmant har angett att de vill ha det i sin mail.

Har du frågor? Ring Thomas från EffektivaHemsidor på 0702-97 51 32 eller mejla honom på thomas(@)effektivahemsidor.se så kan han berätta mer.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *