Tobias och Maria Peters i Sandviken aug 2012

Konstnären och surrealisten Salvador Dali var mästare på personlig PR och dessutom älskade han att tjäna pengar – det var inte för inte som han kallades ”Avida Dollars” (”Pengagirig”). Kommunikationskonsulten Tobias Rasmusson har studerat Dali och ger dig nedan fem tips ur Dalis framgångsrecept:

 1. Stjäl – men gör det till något eget

Inspireras gärna av andra men förädla och gör saker på ditt sätt. Studera gärna andra branscher och se hur du kan använda idéerna inom ditt område eller vice versa hur kan dina idéer användas inom ett annat område.

2. Skaffa dig ett signum

Den tvinnade och vaxade mustasch är något som de flesta ser synonymt med Dali. Det sägs att han fick idén till denna när han en dag hade besök av den franske intellektuella psykoanalytikern Jacques Lacan. Under hela besöket stirrade Lankan på den pappbit Dali tejpat på sin näsa för att skydda den mot färgstänk. Ahaa, tänkte Dali och med denna stund föddes idén till den karakteristiska och uppseendeväckande mustaschen.

Synlighet är en viktig förutsättning för framgång. Signum gör att du blir ihågkommen och ger andra möjlighet att referera till dig exempelvis är Dali ”Han med den där mustaschen”. Andra exempel är Einstein och nyhetsreportern Elisabet Höglunds frisyr eller Steve Jobs runda glasögon. En del väljer att ta ut svängarna rejält medan andra är mer sublima men tänk på att hålla en röd tråd och fundera över vad som framhäver dig på bästa sätt. Vilka tankar och associationer vill du andra ska få?

3. Socialisera

Dali var känd för sina stora fester, gick ofta på tillställningar och bjöd gärna folk på restaurang (som han dock kom billigt undan, det sägs att han brukade rita något motiv på baksidan av checken vilket gjorde att restaurangägaren ansåg den allt för värdefull och därmed aldrig löste in den).

Kontakter är A och O. Nätverka och mingla på utvalda arenor.

4. Samarbeta

Samarbeten är fruktsamt. Dali arbetade gärna tillsammans med andra. Exempelvis gjorde han film med Luis Buñuel (Den andalusiska hunden), Disney (Destino) och Hitchcock (Spellbound). Han samarbetade med designers som Elsa Schiaparelli, Coco Chanel och Dior liksom med fotografen Philippe Halsman, bara för att nämna några.

5. Våga misslyckas och lär av dina misstag!

”Misstag är nästan alltid av helig karaktär. Rätta aldrig till dem. Tvärtom: försök istället grundligt förstå dem. Efter det kan du vända dem till något positivt.” (Salvador Dali)

Läs mer om Dali och marknadsföring på WiKiPiCKi: http://tobiasrasmusson.se