Fem snabba tips på bra morgonvanor

Fem snabba tips för beviljade företagslån
juli 21, 2015
Fem snabba tips på varför det är viktigt att rekryteraren har en bra intuition
juli 24, 2015

Fem snabba tips på bra morgonvanor

En morgonvana som tar cirka 15 minuter ger dig välmående, är nästan gratis och ger dig lugn, glädje och energi som varar hela dagen. En vana med effekt. Att börja en ny vana tar vanligtvis lite tid innan det blir en vana. Ge dig själv den tiden och njut av resultatet. Lycka till, säger Pia Holmstedt Englund från Andningspaus.

1. Pressa en halv citron i 2 dl varmt vatten
Att dricka citronvatten, gärna varmt, ger dig enkelt och billigt ett hälsosamt välmående. Citronsaften rensar ut gifter från kroppen och spolar ut oönskade ämnen i kroppen genom din urin. Du kommer säkert att behöva springa på toaletten lite oftare. Detta är bra och det håller dina urinvägar friska. Citronvattnet förbättrar din matsmältning då citronen sätter fart på levern att producera galla som du behöver för att bryta ner maten. Citroner förbättrar ditt immunförsvar med höga halter av minteraler och vitaminer som har antibakteriella egenskaper. Jättebra att börja dricka redan nu innan höstmörkret faller på. Citronen balanserar ditt PH-system och hjälper kroppen att göra blodet mer basiskt. Kaffe, stress felaktiga kostvanor försurar våra kroppar vilket är en stor orsak till inflammationer. Dricker du citronvatten regelbundet hjälper du din kropp förbli basisk och ph-balanserad. Citron innehåller negativt laddade joner som ger dig  energi när de når din mag o tarmkanal. Negativa joner får dig att må bra, bli på gott humör. Citroner ger dig dessutom friskare andedräkt. Pass på – Vänta 20 minuter med att borsta tänderna efter du druckit citronvattnet.

2. Djupandas genom näsan
Lägg händerna på magen. Andas in genom näsan och låt luften strömma ner i magen så att din mage blir stor som en ballong. När du inte får in mer luft i magen låt luften sakta passera ut genom näsan igen. Tryck ut den sista luften med dina magmuskler och ta ett nytt andetag. Din mun är stängd under andningen. Denna djupandning ökar blodgenomströmning i din mag- och tarmkanal, motionerat din diafragma som är din största andningsmuskel. Djupandningen ger dig fokus och lugn då andningen skapar kontakt med ditt ej viljestyrda nervsystemet som kopplar på ditt lugn och rosystem. Andningen rensar ut gifter och slem från dina andningsvägar samt balanserar ditt PH-värde då din stressnivå förblir låg. Efter ett tag kommer du att känna att din kropp inte behöver andas in lika snabbt och du ger din kropp en bra start på dagen. Börja att andas i 5 minuter och öka upp successivt till 10.

3.Styrkekrysset
Styrkekrysset sätter fart på testosteronet, även för kvinnor, och ger dig energi samtidigt som det faktiskt sänker din stressnivå och du tar kontroll över dig själv. Ställ dig som ett kryss med armarna upp i lyften och benen isär. Andas in och håll andan på inandning. Säg några starka ord till dig själv som bejakar och förstärker det du har på agendan under dagen. ex Jag är stark, jag kan, jag vågar osv. Detta är en stark och härlig position.

4. Grimasera ansiktet
Gör några härliga grimaser och använd alla dina ansiktsmuskler. Grimaserna ger dig ett levande ansikte och får igång blodcirkulationen efter all den sköna sömnen. Kan kännas fånigt med det piggar upp.

5. Leeeeee
Ge dig själv och din omgivning ett jätteleende. Är du inte glad så fejka. Uppåtgående mungipor ger signalen till hjärnan att du är glad. Vilket hjälper dig att bli glad. Möts du av ett leende blir allt mycket bättre.

 

Läs mer på: Andningspaus

Skribent: Pia Holmstedt Englund 

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *