Fem snabba tips på hur du behåller din kraft och hejdar oönskade impulsiva beteenden

Fem snabba tips på vad du som arbetssökande kan göra för att synas på Facebook
mars 10, 2014
Fem snabba tips på hur du kan förändra ditt liv genom att bryta vanor
mars 12, 2014

Fem snabba tips på hur du behåller din kraft och hejdar oönskade impulsiva beteenden

Agneta+Oreheim

Har du svårt att hantera laddade situationer – när du blir angripen eller någon beter sig oförskämt mot dig t ex?  Klarar du av att hävda dig själv utan att förneka dina känslor – eller ”går du överstyr” och säger sådant du senare ångrar? Kanske kan dessa tips hjälpa dig! 

 1. Stopp

Avstå från att agera ut det som den starka känslan skulle kunna ge upphov till. Attackera inte, slå inte, fly inte, göm dig inte t ex

 2. Andas

Andas lugnt för att bryta hjärtklappning och hyperventilering, sänk axlarna och slappna av i hela kroppen.

 3. Omfokusera

Fokusera för en kort stund din uppmärksamhet på något annat för att skingra tankarna och minska den starka laddningen i känslan. Beskriv tyst för dig själv rummet där du befinner dig t ex, fantisera om någon härlig positiv upplevelse du haft etc.

 4. Kom tillbaka

Samla dig och styr tillbaka din uppmärksamhet på det som utlöste känslan – men nu på ett lugnare sätt.

5. Agera klokt

Tänk strategiskt och långsiktigt på hur du vill ha det, och vad du önskar dig. Handla utifrån både känsla och förnuft. Lägg fram dina önskemål och ta upp det du anser är viktigt till en diskussion med vederbörande, där du klargör dina känslor, reaktioner och din önskan om förändring. Eventuellt kan du också om det är flera personer inblandade i den akuta situationen markera att du inte vill uppehålla dig vid ämnet – men tar senare en diskussion med den person som varit oförskämd t ex.

 Av Agneta Oreheim

2 Comments

  1. Else Ahlsén skriver:

    Bra råd! Vet att jag brusar upp och blir arg, men det brukar vara orsak till det för det mesta.Men detta har också varit positivt då jag räddat flera personer från att drunkna. Så att vara snabb i tanken vill jag behålla, utan att det blir fel.

  2. ewa carlsson skriver:

    Ett annat handfast praktiskt tips om du inte vill gå i taket på någon när ilskan plötsligt flammar upp o kanske är missriktad o egentligen inte handlar om personen mittemot utan om något helt annat .För att inte fortsätta o låta din missriktade ilska gå ut över någon oskyldig så höj ögonbrynen som du skulle göra om du skulle visa förvåning.Den minen gör att din ilska inte kan komma fram , för är ilskan inte välgrundad o rätt riktad vinner inte känslan av ilska över ”muskelminnet”som signalerar förvåning till hjärnan. Höjning av ögonbrynen lättar de flesta negativa känslorna som kan dyka upp ,om det (som det oftast är) är dina egna invanda tankar som spökar.Så när du känner dig grinig osäker blyg tjurig prova att se förvånad ut, så lättar den tråkiga känslan lika lätt som den dök upp.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *