Fredrik Steinholtz

Fredrik Steinholtz

Du kanske har de bästa idéerna, produkterna eller tjänsterna, men om du inte har förmågan att skapa möjligheter till att möta potentiella kunder så spelar det inte någon roll! Här är fem tips på hur du kan använda sociala kanaler i din säljprocess för att skapa bättre förutsättningar att göra affärer.

1. Sätt mål
Att sätta mål håller dig fokuserad. Vad vill du åstadkomma? Sätt tydliga mål.

2. Engagera dig
Tänk att du är på ett frukostevent, fast på nätet. Kommunicera, bygg relationer, var aktiv.

3. Var dig själv
Personer som agerar i sociala medier märker direkt om du är där endast för att sälja eller marknadsföra dig själv och ditt företag. Var dig själv, visa din personlighet. Det blir enklare att bygga förtroende med potentiella kunder om du är dig själv. Det lönar sig i längden.

4. Addera värde och bygg förtroende
Försök att alltid addera värde till de diskussion som du deltar i. Att erbjuda material som löser en persons utmaningar bygger förtroende. Det bästa sättet att vinna affärer är att positionera sig som en resurs, en källa till kunskap. När du väl byggt upp ditt förtroende blir allt lite enklare.

5. Följ vad andra skriver
Sociala medier är en utmärkt källa för information. Du kan lära dig saker om olika branscher, kunder, potentiella kunder, konkurrenter, ditt specialistområde etc. Allt du behöver göra är att följa och läsa vad andra skriver och delar.

Fredrik Steinholtz
www.fsteinholtz.se