Fem snabba tips på hur du lägger ditt mentala fokus på rätt saker och blir mer energismart i ditt liv

Fem snabba tips till ledare som vill engagera sig ideellt
januari 12, 2015
Fem snabba tips på hur du kan använda sociala kanaler i din säljprocess
januari 13, 2015

Fem snabba tips på hur du lägger ditt mentala fokus på rätt saker och blir mer energismart i ditt liv

 

fem-tips-logga1.jpg

Under en vanlig vardag fattar vi massor av beslut, alltifrån vad vi ska ha på oss. vad vi ska ha till middag, vem som ska hämta barnen och till de stora tyngre besluten. Det går åt massor av energi till att fatta beslut. Se över ditt sätt att arbeta, leva och skapa ditt energismarta liv. Ibland kan det vara energin som saknas. Det kan kännas jobbigt att träffa folk, åka och träna, eller ännu svårare: att börja på nya drömprojekt eller hitta sin passion igen. Att ta någonting från tanke till handling kan alltför ofta fastna i bara tanken.

Börja med en sovmorgon, frisk promenad, en flirt, frossa i bär, ett skratt eller leende som ger dig både energi och livslust. Om inget av det hjälper – bestäm dig bara. Resten går av bara farten.

1. Det första steget är att bli medveten om var du lägger ditt fokus. Därefter kan ditt fokus flyttas. Det är enklare än du tror. Känn dofter, vidga synfältet. Där du sätter fokus flödar energin. Sätt upp delmål och ge dig små belöningar när du uppnått dem.

2. Fatta de enkla besluten först. Då förbereder du hjärnan på de svårare besluten. Hjärnan ger dig helt enkelt det du ber den om. Ställ dig ex frågan – När skrattade jag senast? Hjärnan börjar leta efter ett svar och så vidare.

3. Sträva efter att alltid ta med dig en positiv känsla. Flytta fokus från det som för stunden är negativt så du får med dig det som är positivt istället. Då är det lättare att släppa det negativa och att lära sig av det istället för att brytas ner av det. Skratta så fort du har möjlighet. Skrattet är förlösande och frisätter endorfinerna i kroppen.

4. Om du har möjlighet, ta en ”tupplur” mitt på dagen. Om den möjligheten inte finns fungerar det även med mikropauser. Blunda och syresätt hela kroppen med in- och utandningar med hjälp av bukandning, vila. Ge dig själv egentid att meditera korta stunder några gånger i veckan. Det skapar kraft, energi och det uppstår ett härligt flow om meditationerna sker kontinuerligt.

5. Träna hjärnan på att vara uppmärksam. Var nyfiken på omgivningen. Ställ frågor till dig själv utan att behöva ha bra svar. Undra var han jobbar, varför hon har en sådan färg på tröjan, var kan hon ha köpt den, varför är huset byggt så osv. När stressen kommer inpå dig okontrollerat. Identifiera den och stanna upp i nuet. Hur smakar kaffet, hur känns det i kroppen? Andas och lägg ditt fokus rätt igen.

Av Marianne Jonsson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *