Anna Ström3

Det händer ofta att företag anordnar olika event för sina kunder eller för att fira något. Detta är givetvis positivt, men det är väldigt många gånger som det inte kommer så många gäster som det var tänkt. Anna Ström är VD på Gourmetbudet och delar med sig av sina fem bästa tips för att locka människor till eventen.

 1. Börja planera i tid

Det första ni ska tänka på är att vara ute i god tid. Det är bättre att börja i god tid och få större deltagande än tvärtom. Två-tre månader innan utsatt datum är lagom att börja planera.

2. Belys mingelmöjligheterna

En stor anledning för folk att gå på fester och event är att de vill ha möjligheten att mingla. De vill träffa nya vänner och knyta nya kontakter. Detta kan effektiviseras genom att låta alla de inbjudnas mailadresser synas i det informationsmail ni skickar ut. Folk lockar folk.

 3. Välj rätt tema

En stor anledning till att folk väljer att gå på ett event istället för ett annat är temat på eventet. Man anstränger sig mer för att få tid att gå på ett event med ett tema man verkligen gillar. Därför är det bra att göra en analys av vad som kan tänkas intressera de inbjudna. Var noga med att belysa temat så alla vet vad som gäller.

 4. Skicka ut en bra inbjudan

Se till att skicka ut en snygg och välgjord inbjudan någon vecka efter informationsmailet. Gärna via post. Belys vad som gör ditt event bra och vad som bjuds. Detta kan få det att vattnas i munnen på den annars så upptagne personen. Glöm inte att skicka ut påminnelse någon vecka innan eventet!

 5. Välj dina VIPs med omsorg

Tänk igenom vilka VIPs du vill ska komma på ditt event och bjud in dessa personligen. Det kan vara allt från kända personer till kompetenta nätverkare. Se till att de är medvetna om fördelarna med att komma på just ditt event. Säger de att de kommer så blir fler personer intresserade av att komma.

Lycka till!

http://www.gourmetbudet.se

Av Henrik Karlsson