Fem snabba tips på hur du lotsar kunden rätt på din säljande hemsida

Fem snabba tips: Så blir du en stjärna på att genomföra dina idéer
januari 9, 2015
Fem snabba tips till ledare som vill engagera sig ideellt
januari 12, 2015

Fem snabba tips på hur du lotsar kunden rätt på din säljande hemsida

Thomas Jönsson

Thomas Jönsson

En säljande hemsida som snabbt lotsar kunden rätt är avgörande för många företag. Ett företag har i genomsnitt sju sekunder på sig att erbjuda kunden det han eller hon söker efter, sedan lämnar kunden sidan. Ett vanligt misstag är att man prioriterar design framför funktion, vilket kan leda till att man går miste om värdefulla försäljningsmöjligheter. Thomas Jönsson från EffektivaHemsidor har valt ut fem tips på vad som är viktigt för en säljande hemsida:

1. Första frågan ni bör ställa när det gäller er säljande hemsida är: ”Vad vill vi att kunderna ska göra när de kommer in på vår hemsida?” Låt funktion, användarvänlighet och ett pedagogiskt upplägg komma före snygg design, för det väger betydligt tyngre har det visat sig.

2. Hur ska kunden veta att just ni är ett företag som är seriöst och pålitligt?  Ni kan till exempel lägga upp era omdömen från Prisjakt och andra sajter där kunder betygsatt företaget. Om ni bedriver någon form av e-handel så kan ni också låta ett oberoende certifieringsföretag certifiera er webbshop. Tydliga kontaktuppgifter direkt på förstasidan bidrar också till att öka företagets trovärdighet. Dessa trygghetsfaktorer hjälper till när kunden ska fatta sitt köpbeslut.

3. Skapa och framhäv unika erbjudanden på förstasidan. Lägg upp erbjudanden och innehåll med en uppmaning till handling, så kallad ”call to action”, till exempel uppmana kunden att ta kontakt om det är viktigt. Det är också viktigt att det tydligt framgår vilka produkter och tjänster ni säljer. Detta för att kunden i allmänhet är otålig och inte är beredd att leta länge för att kunna bilda sig en uppfattning om vad ert företag kan erbjuda. Som sagt, du har sju sekunder på dig att fånga kundens intresse!

4. Förstasidan kan delas in i tre delar; en övre, en i mitten med innehåll och en undre. Den övre kallas för header och den undre för footer. I den övre delen passar det bra att på ett smart sätt formulera företagets USP (unique selling points). Ni kanske erbjuder tre års garanti, fri frakt vid köp som överstiger 500 kronor, korta leveranstider eller öppet köp. Kommunicera det i så fall tydligt redan på förstasidan. Flera undersökningar visar att just öppet köp kan medföra en försäljningsökning på tiotals procent. Se därför till att framhäva det tydligt även utanför de traditionella köpvillkoren som relativt få kunder tar sig tid att lusläsa. Hemsidans botten, den så kallade ”footern”, är också en värdefull yta som bör disponeras klokt. Jag rekommenderar att ni lägger in era kontaktuppgifter även där, för det är viktigt att kunderna slipper leta efter kontaktuppgifter när de står i begrepp att ringa eller maila till er.

5. Gör det också enkelt för kunden att börja prenumerera på ert nyhetsbrev genom att lägga in en möjlighet att anmäla sig till det i footern exempelvis. Nyhetsbrev är ett mycket effektivt säljinstrument om det används på rätt sätt.

Har du frågor? Ring Thomas från EffektivaHemsidor på 0702-97 51 32 eller mejla honom på thomas(@)effektivahemsidor.se så kan han berätta mer.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *