Fem snabba tips på hur du skriver ett bra personligt brev

Fem snabba tips på hur du kan utveckla dig och ditt företag
april 28, 2014
Fem snabba tips på hur du får mer energi i vardagen
april 29, 2014

Fem snabba tips på hur du skriver ett bra personligt brev

Ana Gabriela Acosta1

Ana-Gabriela Acosta är rekryterare för ROI:recruit med lång erfarenhet av både bra och dåliga personliga brev. Här listar hon sina fem bästa tips som ger dig intervjun till jobbet som du strävar efter.

1.  Tänk professionellt – inte personligt!

Många gör misstaget att de försöker bli personliga på fel sätt i det personliga brevet. Tänk dig istället att det heter ”det professionella brevet” – det personliga hör hemma på intervjun.

2. Anpassa det personliga brevet efter tjänsten du söker

Skräddarsy varje personligt brev efter tjänsten du söker för en hög relevans – annars kanske ditt personliga brev handlar om helt fel saker.

3.  Få med de viktigaste kvalifikationerna

Ringa in de kvalifikationer som jobbannonsen nämner och hitta ett sätt att få med de i det personliga brevet.

4. Använd argumentation!

Lista inte bara de kvalifikationer du har – argumentera för dem. Hur kommer det sig att du har denna kvalifikation? Hur kan du använda dig av den i arbetslivet?

5.  Var grundlig

Korrekturläs det personliga brevet själv – men be också någon annan att göra det. Ju mer tid du lägger på det personliga brevet och ju mer noggrann du är när du skriver det desto större chans är det att du blir kallad på intervju.

Av Johanna Järvstråt

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *