Nina Jansdotter Foto Olivia Isaksson

Nina Jansdotter
Foto Olivia Isaksson

Ibland är det lättare att vända på tipsen och beskriva hur en situation kan se ut när det blir tvärtom. Här kommer alltså tipsen för dig som vill skapa konflikter mellan kollegor på jobbet. Det är karriärcoach Nina Jansdotter som sammanställt dem.

1. Dra alltid upp gamla surdegar
Så fort det blir konflikt passa på att lägga fram allt annat groll på bordet samtidigt. Håll dig absolut inte till saken det gäller just nu.

2. Behåll ordet själv
Tala är guld. Tiga är silver. Att lyssna på vad den andra har att säga finns inte på kartan. Pausa inte mellan dina långa monologer.

3. Ta allt personligt
Anfall är bästa försvar mot kritik. Ta allting extremt personligt och bli själv en mästare att använda personangrepp. Och var dessutom väldigt, väldigt långsint. Glöm aldrig bort att någon gått emot dig. Öga för öga tand för tand…

4. Skvallra gärna
Lägg mycket krut på att skvallra runt och snacka skit. Skaffa dig gärna
bundsförvanter så att du kan påpeka att ”alla andra” minsann också tycker som du. Är det inte sant, dra en vit lögn.

5. Du har alltid rätt
Visa gärna med kroppsspråket att du är den som bestämmer. Du vet bäst. Du är bäst – kort och gott.