Robert Sommerstein1

Hur blir du och ditt företag optimalt sökbara på Google? För den som inte stött på begreppet SEO tidigare, så betyder det  search engine optimization, sökordsoptimering. Här tipsar Robert Sommerstein på Razorsales om hur du optimerar ditt företags sökbarhet.

1. Vad vill du bli hittad på d.v.s. vilka är dina viktigaste sökord?

a. Gör en lista på de sökord du vill bli hittad på
b. Rangordna i viktighet. D.v.s. det viktigaste sökorden först
c. Om du t.ex. säljer verktyg så ska du bli hittad på verktyg men även på det som verktyg består av som hammare, sågar, skruvmejslar m.m.
d. Försök tänka på hur du själv söker på Google, vilka sökord eller meningar du använder för att hitta någon som säljer samma som du gör

2. Googla och se hur andra gjort som kommer upp på startsidan på ”dina” sökord.

a. Titta på de som ligger på första sidan
b. Vad har don skrivit i sin Title som är översta raden
c. Vad har dom skrivit i sin description som är de max 2 raderna som följer.
d. Var kreativ och försök skriva bättre/intressantare än dina konkurrenter.
e. Title och description ska sedan in där du har möjlighet att lägga in meta Title och Meta description. Det finns oftast speciell plats för detta i t.ex.       WordPress.

3. Bygg content (innehåll) med rubriker (H1, H2), brödtext (textinnehållet) samt alt-taggar (bildbeskrivningar) kring sökorden.

a. Dina viktigaste sökord ska finnas med i alla tre ställena

4. Skriv mycket text! Både de som är intresserade besökare och Google gillar mycket text (mer än 500 ord/sida eller/sökord). ”Content is king”!

5. SEO är inget som går snabbt utan det är tålmodigt jobb innan man ser resultat på Google. Så, fokusera din text mer på att dina besökare ska vara nöjda än på hur du rankar på Google.

Vill du ha hjälp med SEO? Hör av dig till Robert Sommerstein på Razorsales