Camilla Martin1

Facebook är ett rasande inferno de flesta dagar med glada tillrop, roliga statusar, förmedling av budskap etc. Det kan kännas som ett spännande äventyr eller ett fullständigt terrorlandskap. Gillasidor, grupper, är alla en förlängning av vårt företag, varumärke, oss själva och de medlemmar/vänner som relaterar inom området.  Jag kan uttrycka det som Steve Lund skriver från boken ”The success formula”. Den mänskliga potentialen är ett inriktat ting, eftersom det inte finns någon egentlig måttstock för någon av oss. Ingen av oss vet hur mycket vi kan åstadkomma. Vi förstår inte omfattningen av den kapacitet vi alla har. Jag har inga tvivel om att alla kan nå längre, klättra högre och göra mer än de någonsin tror själva, samarbete ger mer. De administratörer som är i sociala medier är otroligt energiska och har ett stort intresse för att komma i kontakt, kommunicera med sina medlemmar, men också för att hjälpa till och belysa ämnen på nätet via olika forum.

1. Allt är inte bara guld som glimmar

Administratörer sitter oftast inte stilla, passiva och iakttar de olika händelserna eller situationerna som uppstår. Det sker mycket bakom kulisserna och som ageras på de saker som händer. Dock vill jag säga att det kan inte poängteras nog att vi bör samarbeta med så många som möjligt för att saker som händer måste anmälas till respektive administratör för att få stopp på dessa kränkningar. Denna grupp är tänkt för att just administratörer ska kunna lyfta olika frågor, utvecklas till att bli ännu bättre.  Bollandes, hjälpandes med en hel del telefonsamtal, mail, chatt, fika och problemlösningar öppnades tanken upp för att skaffa ytterligare en grupp till med målet Administratörer. ”Admins på Facebook”.

2. Genom samarbete växer man

Det underlättar att ha en bra partner att samarbeta med då det stundtals kan vara påfrestande med PM, sms eller samtal från medlemmar i grupperna, där konflikter och mobbning kan uppstå vilken veckodag eller tid som helst. Många grupper och gillasidor har och är ensamma administratörer som inte har någon annan att ha som bollplank om det uppstår något.

3. Hur man ska agera på bättre sätt på sociala medier

Det finns ingen självklar manual för hur man ska vara en bra administratör, hur man ska agera på sociala medier och detta kan upplevas som ett problem. Denna grupp är spridd av administratörer från olika sidor, grupper, storlekar på medlemskapet, från de som inte har några problem till de som har stora problem. Det är frågor och svar utifrån detta som ska bli hjälpmedlet för gruppen. Vi alla kan bli bättre på många områden men då måste man också veta vad som behöver bli bättre, denna konstruktiva kritik är bra och nödvändig på FB anser jag.

 4. Stoppa mobbning och kränkningar

Många är visserligen snabba att skylla både på administratörerna, de sociala medierna och internet självt för de negativa aspekterna på folks beteende på nätet. Men sanningen är den att sådana verktyg är bara ett redskap som människor uttrycker i redan existerande egenskaper. Med andra ord, det är personen, inte verktyget de använder.  Mobbning på internet har många skadliga effekter på användarna, dessa texter, bilder med mera som ofta är sexuella trakasserier är troligtvis på uppgång och en mardröm för alla inblandade. Som många vet är blockering ett vapen att ta till på FB men det är ibland rätt värdelöst eftersom de som vill öppnar bara ett nytt fejkat konto och sen är de på banan igen med en ny attack.  Världen har alltid varit lite galen, men nu annonseras det ut fortare i realtid.

5. Att bygga broar

Jag tror på att det gör en enorm skillnad om vi kan bygga broar vi administratörer emellan, så att vi tillsammans kan åstadkomma mer än vi annars kan som enskilda personer. Jag hoppas att med ett samarbete så hjälps vi åt att stoppa så mycket vi kan av dessa attacker som sprids via medierna mellan varven.

Det är ju härligt att få dela med sig, precis som jag tycker sociala medier är till för!

Av Camilla Martin