Anneli Egestam

Anneli Egestam

Anneli Egestam fick utmärkelsen Årets Affärsnätverkare 2006 och verkar som eventarrangör, föreläsare och moderator. Anneli driver företaget Egestam Marketing sedan 2003, samt är styrelsemedlem i Småföretagarnas Riksförbund. Här delar hon med sig av fem snabba tips så att även du kan skapa ett riktigt bra event.

1. Att ligga i tiden och ha ett program som känns aktuellt bör vara prio nummer ett, för att alla kan få behållning av ditt event. Tänk på att de flesta vill ha med sig något konkret med sig hem så det gäller att programmet är ”up to date.”

2. Var ute i god tid. Är det ett stort event så får du börja planera redan ett halvår innan, eller ännu tidigare. Det är datum som ska spikas och lokal som ska bokas. Kolla gärna upp så att det inte krockar med andra event, så du får så lite konkurrens som möjligt.

3. Ta reda på vad som är aktuellt för din målgrupp. Läs tidningar och ha koll på vad som skrivs och sägs på sociala medier om det ämne ditt event handlar om. Vad pratar folk och företag om just nu?

4. Bidra med tankar och idéer som dina event deltagare kan ha behållning av. Kanske kan de bli inspirerade och få ny energi, knyta nya kontakter och ”komma vidare.”

5. Låt programmet växa fram sakta men säkert, ur den information du har samlat. Hitta den röda tråden! Det ska vara tydligt och lättläst, gärna med intresseväckande rubriker på föredragen. Läsaren tänker ”What’s in it for me?” och bestämmer sig sedan för att medverka eller ej.

Skribent Christina Åberg

Anneli Egestam3