Sandra Friberg

Sandra Friberg

Många företag har börjat bli mer och mer aktiva på Twitter. Det finns lite som man kan ha nytta av att tänka på då, menar Sandra Friberg som är marknadsansvarig på FeedKit i Lund. Här ger hon några bra handfasta tips.

1. Se till att profilbilden är snygg samt att din lilla presentation representerar företaget, det som kallas biografin. Om du Twittrar i företagets namn, skriv gärna vem du är som twittrar, så folk får ett namn bakom kontot. Uppdatera även till ett snyggt omslagsfoto, den stora bilden på din profilsida. Se till att bilden inte är pixlad och suddig.

2. Delta aktivt i diskussioner för att få igång flödet. Lägg tid på att leta upp intressanta ämnen genom hashtags. Bevaka till exempel #bostad om du jobbar inom fastighetsbranschen och ge dig in i debatterna och dela tips och åsikter. Kika även på vad konkurrenterna skriver om. Ta till dig tips och idéer om hur de kommunicerar.

3. Uttryck dig kort. Tänk på att skriva kortfattat, du har bara 140 tecken på dig. Pressa inte in 140 tecken om du inte måste, läsarna gillar korta meddelanden. Om du tipsar om olika saker, skriv gärna längre inlägg i en blogg och länka dit om man vill läsa mer.

4. Bevaka även aktivt ditt eget varumärke. Du kan söka på vilka namn och hashtags du vill. Absolut enklast är detta att låta ett verktyg sköta bevakningen till dig så du slipper göra det manuellt. FeedKit samt Sprout Social är exempel på sådana verktyg.

5. Ge det tid. Ha tålamod, ge inte upp om du inte får följare direkt. Det tar tid. Du vill ha följare som är intresserade av det du postar så tänk att kvalitet är bättre än kvantitet. Det har tagit mig ett halvår att få några hundra följare, jag tycker personligen att de första 500 följarna är svårast att få. Sen brukar det rulla på lite mer av sig själv.

Skribent Ingvar Nilsson