Alla är vi innehållsskapare på något sätt och vi försöker ständigt snickra ihop fräscha statusuppdateringar och kommentarer på sociala medier. Vissa av oss kämpar med att blogga, skriva klart den där boken eller sätta ihop en presentation. Det kommer en tid då det känns som att vår kreativitet arbetar emot oss och ger oss allt för många idéer.

Felipe Rebolledo är skapare av och driver Litefire Media, han är manusförfattare, regissör, jobbar med musikvideos och är sociala medier strateg för musikartister. Här tipsar Felipe Rebolledo om hur du gör för att få ihop alla dina skrivprojekt.

1. Dela in i grupper 
Få en överblick över dina projekt genom att dela in dem i exempelvis stora projekt (årligen), mellanstora projekt (månadsvis) och små projekt (veckovis), samt mikroprojekt (50-150 ord).

2. Dela in i prioriteringar 
Vad är det som styr? Pengarna, kreativitet, tid, passion eller något annat? Dela in projekten i exempelvis betaljobb, marknadsföring och passionsprojekt. Ge dem sedan olika prioriteringar. För mig ser det ut så här när det kommer till att skriva text: betaljobb 50%, marknadsföring 30%, passionsprojekt 20%. Välj själv hur mycket tid du vill och kan lägga på dem.

3. Följ ett schema 
Vänta inte på inspiration för att sätta igång. Gör det till rutin att skriva under avsatt tid. Lägg ner minst en timme i veckan för att planera dina skrivtider och ha i planen även med vad det är du ska skriva för något. Schemalägg även tid för research, planering och utvärderingar vid sidan om så att du endast fokuserar på skrivandet när det är dags. Inspiration kommer när du väl sätter igång.

4. Skriv i kluster 
Alla fungerar vi olika, men 4 timmar verkar vara min sweet spot när det kommer till att sitta ner och skriva. Istället för att göra flera saker samtidigt så bör du istället fokusera på att slutföra ett projekt i taget. Ett kapitel, en artikel, 5 sidor eller 10 twitterstatusar. Bestäm själv mängden och höj gradvis. Ett extratips är att skriva varje kluster i versioner: 1:a utkast (det dåliga utkastet), 2:a, 3:e osv och fullborda med en slutputs. Ta en paus efter ditt 4-timmarspass och starta sedan nästa pass.

5. Ha en buffert 
När det kommer till dina större passionsprojekt kan du göra lite som du vill, men när det kommer till sociala medier och mindre projekt som folk förväntar sig att se på rullande band bör du arbeta upp en buffert så att du inte halkar efter. Ha gärna en veckas material färdigt i förtid så att du kan arbeta i lugn och ro med nuvarande texter.

 

Läs mer på Litefire Media