5 snabba tips för en lyckad produktlansering

Magnus Dulke är medgrundare och VD på Graphisoft Sverige som levererar mjukvaror till byggindustrin för design, produktion samt kvalitetskontroll. Graphisoft är föregångare och trendsättare inom BIM. ARCHICAD är industrins första BIM-mjukvara för arkitekter. Graphisofts innovativa lösningar för arkitekter som BIM Server, är världens första lösning för arkitekter som möjliggör arbete i “real time” i samma modell över Internet. Graphisofts kunder är främst Sveriges arkitekter samt bygg- och ingenjörsföretag. Här ger Magnus fem snabba tips på hur du lyckas med din verksamhets produktlansering.

  1. Hitta rätt timing för släppet av produkten i förhållande till årstid, säsong och semestrar. Planera i god tid om möjligt.
  1. Se till att du har en dialog med marknadens ”early adopters”, de som ofta har en vision om något bättre och inte är rädda för att testa sina gränser. Dessa användare kommer att backa upp din produkt och ge den legitimitet.
  1. Var tydlig med vilken målgrupp som är i fokus för din lansering. Är det till exempel befintliga användare/kunder eller nya kunder/användare som skall konverteras… alternativt en mix av flera?
  1. Se till så det finns ett konkret erbjudande för varje målgrupp (se punkt 3).
  1. Försäkra dig om att det finns en bas av historier, filmer och händelser som backar upp din lansering. Och se sen till så att dessa får största möjliga spridning via sociala och traditionella medier. Kan du inte göra detta själv så ta hjälp av proffs.

 

 

Graphisoft erbjuder även verktyget EcoDesigner(TM) som är världens första helintegrerade lösning för energianalyser i en cad-modell. Graphisofts lösningar har fundamentalt förändrat arbetsprocessen för hur arkitekter designar och samarbetar. Graphisoft grundades 2002 i Malmö och har numera växande verksamheter även i Stockholm och Göteborg. Mer information på www.graphisoft.se