Nina Jansdotter1

Att gå på en arbetsintervju kan vara väldigt nervöst. Här ger karriärcoach Nina Jansdotter några tips som kan hjälpa dig på traven.

1. Du är där för att undersöka om jobbet är rätt för dig
Det är lätt att hamna i en roll där man försöker vara till lags och svara rätt. Då hamnar du i underläge. Tänk på att du också är där för att ta reda på om jobbet är rätt för dig. Förbered egna frågor så att du får veta om jobbet är vad du har förväntat dig. Kom ihåg att ni båda har någonting att vinna på om du blir anställd! Om du gör det så hamnar du i en annan mental inställning, vilket ger ett mycket bättre intryck.

2. Berätta lite om dig på rätt sätt
”Berätta lite om dig själv” är en fråga som nästan alltid är med på anställningsintervjuer. Det är svårt att veta vad man ska svara. Hur mycket är lite? Vad är de ute efter? Det är en väldigt fri fråga, utan struktur. Träna upp dig i förväg på vad du vill säga, så att det inte blir för pladdrigt. På så vis slänger du inte bara ur dig saker som du kommer på för stunden.

3. Håll dig undan de vanligaste klyschorna
När det kommer till att nämna dina styrkor så är det lätt att det blir väldigt klyschigt. Självklart ska man skräddarsy efter vad det finns för behov men se till att inte bara rada upp buzzwords eller det som stått i annonsen. Konkretisera gärna styrkan i en kort berättelse om något du gjort. Att visa i en berättelse snarare än att tala om någonting kan vara mycket mer säljande. Men håll det kort så att du inte tappar bort dig eller den du talar med!

4. Vänd på dina svagheter
Svagheter är svåra att prata om trots att alla människor har dem. Att erkänna sina svagheter visar att du har självkännedom. Man kan vända en svaghet också. Se nackdelar och försök formulera om dem till fördelar. ”Jag kan ha svårt för att hålla tider därför att jag ibland blir så uppslukad i någonting så att jag glömmer bort tiden.” Då är det samtidigt en styrka. Att vara kreativ är en styrka. Å andra sidan innebär det kanske att man tänker lite för orealistiskt ibland. Då kan det vara en svaghet.

5. Visa tydligt hur du kan kliva in och bidra
Efter att du har berättat om dig själv, dina för- och nackdelar och så vidare, så behöver du fortfarande sammanfatta vem du är och varför de ska anställa just dig. Se till att vara påläst om branschen, företaget och eventuell framtidsvision. Då är det lättare att förmedla hur just dina styrkor passar in i företaget. Det är viktigt att visa att du kommer att kunna kliva in och tillföra ett värde på kort tid.

Skribent Katja Lomarker