Det tar tid att bygga relationer. Eller som en klok person sa ”Det tar tid att få gamla vänner”. Detta gäller i alla typer av relationer, affärsmässiga eller privata. För att bygga ett starkt varumärke måste du vara beredd att under lång tid möta, bearbeta och kommunicera med dina målgrupper. Det finns inga genvägar. Relation är lika med dialog. Har du ingen dialog igång så har du ingen relation. Ett enkelt hjälpmedel är att göra en s.k. relationstrappa för var och en av sina viktigaste målgrupper. Någonstans på relationstrappan befinner sig dina kontakter. För du en kontinuerlig dialog med omvärlden så flyttas de sakta men säkert upp mot kundtrappsteget. Om du bygger tillit, attraktion och förtroende. Och kom ihåg. Relationstrappan är ingen vanlig trappa. Det är en rulltrappa. Att arbeta med försäljning och marknadsföring är som att gå in en rulltrappa. Som går emot dig! Om du inte ständigt är aktiv och arbetar med att utveckla relationerna så kommer du obönhörligt hamna längre och längre ned på relationstrappan. I det okända.

1. Första trappsteget heter kännedom 
Syns du inte finns du inte. Allt började någon gång i forntiden med behovet av att kunna särskilja och märka sina ägodelar. Detta är min ko, mitt svärd, mitt redskap. Det engelska ordet för varumärke, brand, kommer från fornnordiskans ”brand” i betydelsen bränna, brännmärka. Man markerade sin egendom med ett eget och helst unikt bomärke. Det som idag är företags och organisationers logotype. Idag ser vi samma behov av att synas i sponsorers logotyper i t.ex. sportsammanhang både på arenor och i tv. Hur syns du?

2. Andra trappsteget heter kunskap 
Tänk dig att du är ute och dansar och har spanat in en trevlig kille eller tjej. Du ser någon som du blir intresserad av och har alltså klivit upp på kännedomstrappsteget. Du är nyfiken och lite attraherad. Nu vill du veta mer om personen, fattar mod och bjuder upp. Ni dansar, hinner växla några ord, tackar för dansen och sedan gör ni sällskap till ett bord för att prata lite mer. Du bjuder på något att dricka och slår dig ned, vad säger du? Det är precis så här det går till i affärslivet också. Vad säger du till den du möter första gången? Hur bygger du relation och fortsatt intresse? Kom ihåg, vi gör affärer med de vi tycker om. Vi vill hänga med de vi gillar. Så enkelt är det. Och så svårt. Tips, lyssna mycket och bjud på kunskap, råd och tips. Om den intresserade bjuder in till det.

3. Tredje trappsteget heter intresse 
Det är på det här trappsteget som ditt marknadsackord ska klinga vackert, njutbart och inspirerande. Inte bara en gång utan ofta och länge. Utan att bli påträngande men du måste vara närvarande. På intressetrappsteget måste du ha många kontakter. Erfarna säljare pratar om att minst ha 100 kvalitativt starka kontakter. Och du måste hela tiden sträva efter att fylla på. Av olika anledningar så hoppar folk av. De slutar sina jobb, flyttar, dör eller bara tappar intresset. Det finns tusen anledningar att inte fortsätta bygga en relation. All kämpar med livspusslet. Det är helt naturligt och därför måste du säkra att du alltid har rätt antal kontakter som ligger i ”marinad” och mognar. Varför? Nyckeln till att få intresset är att vara närvarande och bjuda på kunskap, inspiration, råd och tips. Länge och i många kanaler.

4. Fjärde trappsteget heter kund 
Det finns forskningsstudier som visar att ca 70% av alla påbörjade affärer inte blir av på grund av en enda anledning. Säljaren vågar inte fråga efter affären. Trots att det finns ett intresse av att köpa. Affären rinner ut i sanden och det finns tre förlorare. Säljaren, kunden och samhället. I en marknadsekonomi och ska pengarna rulla annars fungerar inte systemet. Och när pengarna rullar innebär det skatteintäkter, välfärden fungerar och medborgarna får arbete. Alla vinner. Så det finns inte bara en snöd egoistisk vinning på att göra affärer, sunda affärer kommer alla till del. Förr eller senare. Har du en 100-lista? Har du varit närvarande och bjudit på kunskap, inspiration, råd och tips? Länge och i många kanaler? Vågar du fråga efter affären?

5. Femte steget heter ambassadör 
Du har gjort allting rätt. Du har fått en ny kund. Fanfarer och fyrverkerier. Bomber och granater. Triumftåg och tårtor. Du måste fira, kom ihåg det. Belöna dig själv vid framgång. Du har varit entusiastisk, uthållig och tålmodig. Du har vårdat, attraherat och utvecklat. Du har varit en schysst lyssnande rådgivande expert. Ditt marknadsackord har klingat över stad och land. Du har varit närvarande i många kanaler under fler år och du har aldrig gett upp. Kunden är nöjd, första fakturan är skickad, betald och pengarna sitter på kontot. Då var saken klar, eller? Nej, det är nu affären börjar på riktigt. Var stolt och tacksam men inte nöjd. Då kommer någon annan som är hungrigare, snabbare och ännu mer entusiastisk. Hur fördjupar och hur förlänger du relationen? Hur gör du så att kunden blir en lojal varumärkesambassadör?

 

Läs mer på: stoltkommunikation