Annika Elgeskog

Annika Elgeskog

Instagram är i dagsläget den sociala plattform som växer snabbast av alla. Med 300 miljoner användare har Instagram blivit större än Twitter. Annika Elgeskog hjälper företagare att nå framgång på Instagram och delar här med sig av sina tips:

1. Ha en genomtänkt profil
Din profil är väldigt viktig när det gäller att få nya och bra följare. Ser någon din snyggbild med ett bra budskap kommer denna person med all säkerhet att klicka in på din profil. Då har du några sekunder på dig att fånga dennes intresse. Använd de 150 tecken du har till ditt förfogande och berätta vem du är, vad du är bra på och varför de skall följa dig. Skriv gärna i punktform och använd färgglada emojis. Profilbilden skall även den vara proffsig. En bild där du ler och ser glad ut lockar fler att klicka in och titta.

2. Ha en bildstrategi
Instagram bygger på att du delar dina bilder med dina följare. Finns du på Instagram med ditt företag skall du vara väldigt noggrann med vilka bilder du postar, både till kvalité och till innehåll. Varje bild skall medföra något värdefullt för dina följare. Dina följare har börjat följa dig för att de är intresserade av det du gör och erbjuder och då förväntar de sig att du postar bilder som ger dem värdefull information.

3. Ha en hashtagstrategi
Det magiska med Instagram finns i dina hashtags. Genom att blanda populära och unika hashtags kommer du att attrahera dina idealkunder. När du gör en strategi för vilka hashtags du skall använda för ditt företag så kan du leta efter 3 – 4 nyckelord som hör samman med vart och ett av följande områden: din produkt, din geografiska plats, de mässor eller event du besöker och den bransch du tillhör. Använd något av dessa ord varje gång du postar en bild. De hashtags du använder skall vara relevanta för den bild du postar, annars betraktas det som spam.

4. Ha en strategi för ditt engagemang
Instagram är precis som alla andra sociala medier, där det gäller att vara aktiv, synlig och närvarande för bästa resultat. Ju mer tid du lägger ned på att umgås med andra på Instagram, desto fortare kommer du att nå framgång. OBS köp aldrig följare för de är inte det minsta intresserade av det du har att erbjuda. Den enklaste formen för engagemang på Instagram är den där du dubbelklickar på en bild. Då har du ”gillat” den bilden. Bästa formen för engagemang är att du antingen skriver en relevant kommentar hos någon annan eller om du repostar någon annans bild.

5. Låt alltid en bild följas av en uppmaning
På engelska heter det ”Call to action” – be dina följare och läsare att göra något efter att de tittat på din bild och läst din lilla bildtext. Den uppmaningen är ofta helt avgörande för att någon klickar sig vidare via den länk du har i profilen. Skriv tydligt att du vill att de skall klicka sig in via länken och använd pilar som visar att det finns en länk i profilen. Du kan också be dina besökare att de taggar några vänner som de tror har nytta och glädje av din bild och ditt budskap. Ett tredje sätt är att du uppmanar besökarna att skriva något i kommentaren under bilden, till exempel skriv ett JA om du vill att jag kontaktar dig.

www.webvoice.se/om-annika/