PageLines- marie-hagberg-foto4.jpg

Reklam är att du själv berättar om dig och ditt företag, PR är att du försöker förmå någon annan att berätta. Det säger PR-konsulten Marie Hagberg som driver webbtjänsten ”Hjälp en journalist”. Här ger hon sina bästa tips på hur man gör för att synas i tidningar, radio och tv.

1. Hitta lämpliga tidningar
Först gäller det att hitta de tidningar som kan tänkas vara intresserade av det du har att berätta. På bibliotekets tidskriftsavdelning finns många. Om du har ett lokalt företag kan du kontakta lokaltidningen. En artikel där kan få ett enormt genomslag!

2. Ring upp en journalist
Försök hitta en specifik journalist att ringa upp! Etablera kontakt med de journalister som är mest relevanta för din verksamhet!

3. Skicka pressmeddelande
Om journalisten blir intresserad är det viktigt att ha ett färdigt pressmeddelande att skicka över, det vill säga en skriftlig variant av det du berättat under telefonsamtalet. Lägg mest krut på en kort och slagkraftig rubrik som gärna får svara på frågorna när, var, hur, vem, vad och varför. Glöm inte dina kontaktuppgifter! Lägg sedan upp pressmeddelandet på din hemsida, gärna i ett särskilt pressrum där du också kan lägga upp bilder och redan publicerade artiklar.

4. Var tillmötesgående
Det är viktigt att vara lättillgänglig på telefon och tillmötesgående om journalisten ringer upp. Innan en intervju är det bra att ha förberett några tips inom sitt expertområde. Det är ofta sådant som journalisterna inte har en aning om, men gärna vill veta. Om du har ett bra kontaktnät och kan tipsa om vad andra gör, blir du också värdefull i deras ögon.

5. Sprid artikeln
När artikeln är publicerad bör man sprida den till så många som möjligt. Visa upp den på sociala medier, sätt upp den på väggen på kontoret och skriv om den på din blogg!

Skribent Ingrid Byström