Du har nog märkt att det börjar bli populärt med podcasting, men ett misstag som jag ser företagare gör är att de startar en podcast men har ingen strategi bakom sin podcast så de slutar producera efter bara några avsnitt. I dag kommer jag dela med mig av 5 tips på varför podcasting är den rätta strategin för ditt företag. Nina Andrijanic är skaparen av Entreprenörista Podden, hon intervjuar inspirerade entreprenörer från hela Sverige där de visar hur de har byggt sina företag. Ta kontakt med Nina om du behöver hjälp med att hitta de rätta digitala marknadsföringsstrategierna för ditt företag så att du kan nå ut till din målgrupp.

1. Rätt tid
Även om det känns som om alla startar en podcast idag, så är detta den rätta tiden att passa på att dela ditt budskap på ett naturligt och autentiskt sätt.

2. Du ger dig själv tillåtelsen
För i tiden, om man hade ett budskap att dela med sig av och man ville dela det budskapet med allmänheten, så behövde man en radiostation, bokförlag, TV station eller någon annan media att säga: Ja, du får gärna komma hit och prata om ditt budskap. Idag behöver du ingen annans tillåtelse. Det finns inga gränser eller begränsningar, bara möjligheter.

3. Stärka din expertstatus
Om du vill bli en expert i din bransch så är podcasting ett utmärkt val. Vare sig du har en ämnesbaserad eller intervjubaserad podcast kommer din expert status att öka genom att du delar med dig av nyttig information till dina lyssnare som kommer att hjälpa dem med det problem som de kämpar med just idag.

4. Attrahera din målgrupp
Varje relation skapas under en tid. Podcasting erbjuder att göra detta på ett intimt och långvarigt sätt. När jag pratar om en intim relation så menar jag att det är någonting som händer när någon lyssnar på din röst och ditt budskap. Även om lyssnaren utför andra aktiviteter såsom att laga mat, träna eller promenera, så byggs en relation. Och när man producerar regelbundna avsnitt till sin podcast, så är det omöjligt att en relation inte skapas.

5.  Skapa en tribe 
Det är en grupp av människor som älskar och avgudar din produkt eller det ämne som du är en expert på. Det är en möjlighet för dig som är företagare att samla likasinnade människor ihop och skapa ett minisamhälle runt det du älskar mest. När man ska bygga ut sin tribe, så är ett misstag som jag ser många företagare gör är att de tänker för kortsiktigt. De tänker på att de vill nå tusentals människor och potentiella kunder inom 3 till 6 månader. En tribe är någonting som man gör konstant, i varje möte med en annan människa, vare sig det är online eller offline.

 

Läs mer på: entreprenorista