linda-björck-affärsutvecklare

Många har skapat en profil på LinkedIn utan att egentligen veta varför eller vad målet är med närvaron på LinkedIn. LinkedIn är världens största affärsnätverk som ökar med två nya medlemmar varje sekund. Det är viktigt att vara med på LinkedIn. Idag finns det rekryterare som enbart söker via LinkedIn. Du kan också bli kontaktad för nya uppdrag och hitta nya samarbetspartners. Med din närvaro så tar du också större kontroll över ditt varumärke, eftersom LinkedIn och Google gillar varandra så mycket att när du söker på ditt namn så kommer din LinkedInprofil upp bland topp 5.

Har du glömt att söka på ditt namn så gör det nu. Möjligheterna är många!

1. Sätt ett mål

Sätt ett mål med din närvaro på LinkedIn – varför är du där, vad är ditt syfte och vad vill du förmedla? När du sätter ditt mål, se till att det är smart – specifikt, mätbart, attraktivt, realistiskt och tidsbestämt.

2. Ha en bra profil

Se till att ha en riktigt bra profil. Den ska innehålla ett proffsigt foto, en bra summering och dina tidigare erfarenheter. Skriv vad du faktiskt har åstadkommit i summeringen, inte bara vad du är bra på. Tänk på att det här läses innan du söker ett jobb så se det som en digital version av dig och ditt varumärke.

3. Bygg nätverk

Genom att vara aktiv på LinkedIn bygger du nätverk. Ta som vana att kontakta personer du har träffat IRL så ni även har kontakt på LinkedIn. Förhoppningsvis så uppdaterar du och dina kontakter sina profiler så du vet var du hittar personer även om någon har bytt arbete. Du ser dina kontakters kontakter och kan på sätt öka din räckvidd genom att antingen bli presenterad eller ta kontakt med personen själv. Tänk utanför ditt förstahandsnätverk och börja kika på andra- och tredjehandskontakter.

4. Använd sökfunktionen

Beroende på vilket konto du har kan du söka mer eller mindre specifikt på land, yrke, befattning, i grupper, städer osv. Använd funktionen och hitta ingångar till det företaget som du vill jobba hos eller ha som kund. Du får en helt annan inblick i företag, kontakter och prospekts. Ta för vana att kika på personens profil innan ni har ett möte – den informationen du hittar på LinkedIn ger dig ett stort försprång.

5. Var aktiv och relevant

Om du vill skapa dig ett professionellt rykte på LinkedIn behöver du vara aktiv, exempelvis genom att dela egna eller andras inlägg, kommentera i grupper och hjälpa andra. Se också till att de inlägg som du delar stämmer väl överens med ditt mål och varumärke, samt den bild som du vill visa. Kom ihåg att detta är ett affärsnätverk så undvik frukostbilder, citat och att spamma om dina produkter och tjänster.

 

Av Linda Björck

SmartBizz AB

Affärsutvecklare

http://www.linkedin.com/in/lindabjorck