foto Martin Kaiser

foto Martin Kaiser

Maria Ryber är ansvarig för mobilskalet Gooeys rättigheter i Norden, ett mobilskal som fäster på glatta ytor. På bara några månader har varumärket växt på sociala medier och följs på Twitter av både Aftonbladet och Expressen. Här ger hon sina fem bästa tips på hur du bygger ett starkt varumärke på sociala medier.

1. Uppdatera dina sociala medier regelbundet
Använd dina sociala medier för att få ut nyheter, bilder, filmer – ja allt som kan väcka intresse för ditt varumärke. Gör detta regelbundet, men glöm inte mervärdet i det som du lägger upp.

2. Nätverka
Skapa nya kontakter genom att också vara aktiv på andras sidor. Retweeta, dela och engagera dig genuint i någon annans projekt för att få mer intresse till dina egna sidor och konton.

3. Var personlig och serviceinriktad
Var personlig med alla potentiella samarbetspartners och kunder. Svara alltid artigt på meddelanden; det låter kanske simpelt, med det är ofta just de enkla sakerna som man glömmer bort.

4. Underhåll och ta hjälp av dina befintliga kontakter
Sociala medier är ett enkelt sätt att kontakta sina kontakter på. När jag sökt personer till Gooey har jag skickat en kort introduktionsvideo om vår produkt för att se om någon är intresserad av ett samarbete. Det är ett smidigt sätt att arbeta på och man kan få ut mycket av sitt kontaktnät bara man vågar fråga.

5. Glöm inte respekten
Även om du tar hjälp av dina kontakter så får du inte glömma att visa respekt – detta gäller även när du värvar nya. Att luras och bli vän med någon bara för att du vill få ut något från er relation är inte respektfullt och det bygger inte ett starkt och omtyckt varumärke. Var ärlig och respektera ett nej.

Skribent Johanna Järvstråt