528266_10151214155648731_372414933_n-1

Helene Colak är ägare till företagshotellet ”Mindfloor” som har uppemot 700 gillare på sin Facebooksida där hon bland annat bygger upp sitt varumärke. Nu delger Helene Colak sina fem bästa framgångstips kring att bygga ett framgångsrikt varumärke på sociala medier.

1. Känn din målgrupp

Det viktigaste är att känna sin målgrupp och ha stenkoll på var de finns och sedan se till att finnas där också, vare sig det är Facebook eller Instagram.

2. Ställ rätt frågor

För att du ska lyckas etablera ett varumärke på sociala medier gäller det också att ditt budskap når fram. Ett bra sätt att göra detta på är att fråga dig vad ditt syfte med att finnas på sociala medier är, vad det är som du vill visa eller vad det är som du vill förmedla och på vilket sätt som du bäst gör det på.

3. Prata samma språk som din målgrupp

För att dina budskap ska nå fram är det också viktigt att inte bara finnas där målgruppen är utan också att föra en dialog med den på ett sätt som den förstår.

4. Var alert på din respons

Sociala medier tillåter en snabb respons från din målgrupp – på både gott och ont. Det förekommer näthat. Därför är det viktigt att hela tiden ha koll på sitt flöde och se till så att ingenting eskalerar och förvandlas till en brygga för näthat som speglar företaget negativt.

5. Var aktiv

Att bygga upp ett varumärke på sociala medier tar mycket av din tid. Du måste ständigt vara aktiv och hitta en fungerande balans i hur ofta det krävs att du uppdaterar din sida för att lyckas.

Av Johanna Järvstråt