Nina Jansdotter3

Har du ett företag och vill nå ut så är en gillasida på Facebook ett utmärkt sätt. Det är en minihemsida där skaparen av sidan är den som driver och har kontrollen över vad som sägs. Här är fem snabba tips från beteendevetaren och experten på sociala medier Nina Jansdotter

1.Hitta ett unikt namn som kan kopplas till ditt varumärke eller ditt företag

Man bör inte starta sidor med allmänna eller generella namn. Ej heller ortnamn eller fenomen.

2.Ha en inbjudande profilbild

En profilbild ska vara inbjudande. Det ska vara som ett bra erbjudande – att det ger något att klicka på gillaknappen. Det är viktigt att det ger ett intryck att det finns en människa som interagerar, som svarar och som uppmuntrar till tvåvägskommunikation. Om budskapet är för säljinriktat eller kommersiellt kan det verka avskräckande.

3.Att din gillasida har ett innehåll vid starten är viktigt

Ha gärna ett tiotal inlägg när du börjar bjuda in. Lägg ut tips och råd och relevanta länkar. Hitta branschförespråkare både lokalt och globalt. Visa att du brinner för ditt område. Tänk större, det skapar bra energi. Undersök hos dina gillare vad de vill ha. Du kanske rent av ska växla syfte?

4.Hur ofta ska gillasidan uppdateras?

Det beror på – det är väldigt olika. Om man är en eller flera som sköter sidan spelar också roll. Är det en och samma så kan det bli tjatigt.

5.Så slutligen, hur får gillasidan fler gillare?

Genom att ge! Då vill människor ge vidare. Ha en hög aktivitet och din sida sprids. Bidra med något som känns värdefullt så kommer sidan att växa. Trägen vinner. Var kreativ. Ge och du får tillbaka.

Av Maria Himmelsjö