Foto: Olivia Isaksson

Foto: Olivia Isaksson

Nina Jansdotter är egen företagare samt beteendevetare. För att kunna hantera alla uppgifter var hon tvungen att utveckla en metod där hon fortfarande skulle kunna få egen tid.

1.    Kvalitet

Att ständigt sträva efter perfektion tar för lång tid och är nästintill omöjligt att uppnå. Sträva istället efter att presentera material som är bra nog.  Med andra ord: du skäms inte för att visa upp det även om det inte är perfekt.

2.    Uppgifter

Lista upp vad du har att göra, prioritera vad som är viktigast och börja med det för att sen jobba dig nedåt.

3.    Paus

Känner du att du fastnat så ta en liten paus där du gör något helt annat. Det är bättre än att sitta och dumstirra på datorn.

4.    Optimera din tid

Observera när du är som mest produktiv och pigg på dagen. Passa på att göra de tråkiga uppgifterna då för att ha de lätta och roliga kvar när du börjar bli trött

5.    Använd ordet nej

Att säga nej till andra innebär att säga ja till dig själv. Du ska inte jobba för två. Du kan prestera bättre om du inte tar på dig en alltför stor arbetsbörda.

 

Av: Sanne Kilemar