Foto: Olivia Isaksson

Foto: Olivia Isaksson

Bra jobbat, du har lyckats få en arbetsintervju! Hur ska du gå till väga för att de ska välja just dig? Karriärscoachen Nina Jansdotter ger dig sina fem bästa tips för hur du din intervju ska bli lyckad.

1. Förbered dig

Gör en research på företaget du ska till. Vet du vem som ska intervjua dig, googla personen så du lär dig mer och har mycket förhandsinformation. Förbered relevanta frågor som du vill ha svar på.

2.Skapa kontakt

Väl på intervjun är det viktigt att du får kontakt med den som intervjuar så snabbt som möjlig. Första intrycket är mycket viktigt. Är det fler än en som intervjuar, se till att du pratar till alla. Det är viktigt att du är närvarande.

3. Gör det till ett samtal

Glöm inte att även du får ställa frågor. Det kan vara allt från företaget till tjänsten du intervjuas för.  Vid sådana frågor visar du attityd och du visar att du är framåt.

4. Vet hur du ska agera

Får du en fråga som du absolut inte kan svara på är det bra att ha en plan för hur du ska ta dig an dessa. Det är bättre att du ber om att få fundera lite. Berätta att du behöver mer betänketid. Att bara börja prata strunt är inte bra, det är heller inte bra att bli helt ställd. Svåra frågor ställs ofta enbart för att testa dig, för att se hur du agerar.

5. Följ upp på rätt sätt

Många tror att det är bra att ringa till företaget en gång i veckan för att stämma av hur det går. Detta tycker många arbetsgivare är jobbigt då de förmodligen sitter och överväger flera personer. Hör bara av dig med relevanta frågor eller information som tillkommit. Hör du av dig för ofta kan du upplevas som tjatig. Följ istället på sociala medier och visa dig tillgänglig där, det är inte lika påstridigt.

Av Henrik Karlsson