En hemsida säger en hel del om ett företag och är en viktig del i ett företags varumärkesarbete. Heather Brunner från WP Engine bjuder på fem tips på hur företag kan arbeta med sin webb och därigenom stärka sitt varumärke.

1. Skapa personliga upplevelser
I dagens konkurrensutsatta miljö, är det viktigt att använda webbplatsen för att differentiera innehållet för att få potentiella kunder att uppmärksamma dig och få dem intresserade. Ge kunden en personlig upplevelse. Tänk verkligen på vilka de är, vad de vill och hur din produkt eller tjänst förändrar deras värld – och använd detta för att styra innehållet på din webbplats.

2. Skräddarsytt innehåll enligt geografisk positionering
Kunderna vill ha relevant innehåll som regelbundet uppdateras och förpackas i olika format, oavsett om det är text, statiska animationer eller video. En del av detta handlar om att se till att innehållet är relevant för specifika platser. Verktyg som GeoIP, som skräddarsyr innehåll för särskilda målgrupper beroende på varifrån i världen en webbplats används, kan stödja detta. För e-handel ger GeoIP besökarna priset i rätt valuta.

3. Enkelhet
Alla efterfrågar enkelhet. Om du uppehåller besökare på en webbplats med komplexa köpresor och otydliga skyltar till viktig information, kommer de att lämna dig. Det är ett naturligt antagande att en komplicerad webbplats ägs av ett företag med ett komplicerat erbjudande. En enkel, välskriven och välstrukturerad webbplats säger alla de rätta sakerna och kommer att bidra till att besökarna vill veta mer.

4. Analys
Genom att analysera data från din webbplats kan ni bättre förstå er målgrupp och därigenom stärka relationen till era kunder. Analyser ger insikter till hur era kunder beter sig. Vilka är de, vad vill de och när de vill det. Allt detta ger ovärderlig information som hjälper er att skapa bättre innehåll på webbplatsen och stärka varumärket.

5. Snabb och tillgänglig
Vi har alla upplevt frustrationen med en långsam webbplats, eller ännu värre en som går ner när trafikvolymen är hög. Vi är då snabba att ge upp och handla någon annanstans. Ingenting förstör förtroendet snabbare än opålitlighet.

Tänk på en webbplats som ett skyltfönster. En opålitlig webbplats som inte fungerar ordentligt säger en sak: ”Vårt skyltfönster är i oordning – hur ser det då ut inne i vår butik?” Skulle du ändå välja att gå in?

Genom att välja rätt partner, optimera din plattform och använda de rätta verktygen som garanterar tillförlitlighet, skalbarhet, och hastighet, kan dessa problem snart vara åtgärdade, och det kommer att ha en omedelbar och märkbar effekt på den kommersiella framgången för din webbplats.