Lyckas med en butik på nätet? Det är lycka. Men handlar sällan om att man är lucky. Här är pepp och erfarenheter packade i en snabb 5-tips-lista från internetmarknadsföraren Jack Hansen.
1. Orkar du?
Är du beredd på slitet som krävs? Din fritid blir ditt företagande. Din e-butik blir din dejt, din relation, din familj.
2. Håller affärsidén, målgruppen, visionen?
Många har en bra idé, få har en bra plan och ännu färre tänker ekonomi på rätt sätt. Men flest är drömmarna – de som startar en internetbutik av fel anledning.
3. Du måste få, ha och behålla kunder
Leta kunder. Jaga kunder. Dra in kunder. Få dem att köpa. Sedan ska de vårdas. Ömt.
4. Människor vill göra affärer med andra människor
Kundservice är den största ”jag ska slå mina konkurrenter-åtgärd” en e-handlare kan ta till. Ingen borde få starta en webbshop innan de själva jobbat på en kundtjänst. Det händer magiska saker där, det vinns och förloras kunder där.
5. Låna vinnande drag
Att inspireras av andra är viktigt. Det leder till stordåd och utveckling. Vad kan du lära dig av dina konkurrenter idag? Tjuvkikandets och härmandets konst har skapat många mästare. Och miljonärer.
Ta dessa fem snabba tips som en helig graal, för det är sanningar. Objektiva, prövade och fungerande sanningar.
Jack Hansens blogg: http://www.copywriter.se
Jacks nya bok Konsten att starta, driva och lyckas med en internetbutik: http://www.redaktionen.se/produkt.php?visa=bok-om-att-starta-internetbutik
2 Comments
Tack för en trevligt skriven text full med användbara tips. Jag log lite under läsningen vilket är ett gott betyg.
Håller särskilt med om punkt 1 och det där med kundservice, för företagare måste arbeta häcken av sig annars kommer man ingenstans .. sedan har vi kundtjänsterna som är superkassa ibland, en del svarar inte ens och andra går bara att nå via en chatt på bestämda tider .. suck