Stuart Iain Greive

Stuart Iain Greive

Stuart Iain Greive är designer och har det egna märket Itsok, som inkluderar både kläder och inredning. I yrket som designer är det hård konkurrens och det sätts stor press på kreativitet, men det är även mycket annat som måste fungera för att allting ska gå runt. Med förankring i detta ger Stuart Iain Greive här sina bästa tips på hur du når framgång med din kreativa sida.

1. Lär känna dina begränsningar
Om du är designer så måste du också få vara designer. Att axla andra roller där du är företagets säljare och PR-ansvarige, utöver ditt kreativa arbete, kommer inte att fungera; vi har alla olika saker som vi är bra på. Det gäller att du lär dig vilka dina starka sidor är och att du ber om hjälp på de områden som du inte behärskar lika väl.

2. Nätverka
För att du ska kunna försörja dig på din kreativa verksamhet är ett stort nätverk väsentligt. Det är genom nya kontakter som nya ingångar och möjligheter öppnas.

3.  Var inte blyg för samarbeten
Liksom nätverkande är samarbeten viktiga för att du ska kunna utveckla dina idéer. Samarbeten ger en oerhörd möjlighet att få tillgång till nya perspektiv på dina idéer och ger chans till vidareutveckling och hjälp på de områden som du behärskar mindre bra.

4. Glöm inte det som binder allt samman
Även om du vidareutvecklar dina idéer och kommer på flera olika linjer inom din verksamhet är det viktigt att det inte blir spretigt och förvirrande. Identifiera en länk som binder allt samman och behåll den länken i allting du gör.

5. Var ödmjuk
Sist, men inte minst – var ödmjuk. Företag handlar om människor och om du är egocentrisk och hänsynslös kommer ingen att vilja jobba med dig, än mindre sälja dina kreationer.

Läs mer på: https://itsok.co/sv/

Skribent Johanna Järvstråt