Bra nyhetsbrev kan vara din bästa marknadsföring, du når så många du till en obefintlig kostnad. Thomas Jönsson från effektiva hemsidor delar med sig om sina tips om hur du får ut det mesta av ditt nyhetsbrev.

1. Ha ett upplägg som liknar tidningarnas förstasida 
Ett bra nyhetsbrev ska se ut som en tidnings framsida, lockande bilder, rubriker och korta ingresser som får läsaren att vilja läsa dina artiklar och i förlängningen köpa dina produkter.

2. Tre viktiga E 
Artiklarna i nyhetsbrevet bör passa in under ledorden Educate, Engage, Entertain. Dina artiklar bör alltid passa in i något av de tre grupperna.

3. Länka till blogginlägg 
Låt länkarna leda till artiklar i form av blogginlägg då får du dessutom SEO-poäng som gör att din sida får en bättre position i Googles sökmotor.

4. Undvik att bli spammare 
Du bör se till att nyhetsbrevet har ett bra innehåll då nyhetsbrev med enbart reklam och erbjudanden gör att folk tappar intresset fort. Tillför ett värde till läsaren.

5. Nå dem som vill bli nådda 
För att få prenumeranter till ditt nyhetsbrev bör du ha en signup länk på hemsidan. På mässor och föredrag gör du klokt i att samla på dig visitkort och adresser till dem du vill nå ut till. Om stora mängder mail blir oöppnade kan det straffa sig så att hotmail och andra mailtjänster helt filtrerar bort dina nyhetsbrev.

 

Vill du ha hjälp med nyhetsbrev, kontakta Effektiva Hemsidor

 

Skribent Tova Midfjäll