Nina Jansdotter3

Ett personligt varumärke innebär att människor känner till dig, inte bara ditt namn utan det du gör, det du gillar och vad du kan erbjuda. Att folk känner till dig innebär också att de kan hjälpa dig att föra ut ditt budskap. Att bygga sitt personliga varumärke innebär med andra ord att det är ett sätt att nå ut. Ju starkare personligt varumärke du har, desto enklare är det för människor att tipsa om dig. Folk vet vem du är och vad du vill göra. Alltså – om människor känner till dig så kan de hjälpa dig att föra ut ditt budskap. Det är helt enkelt ett sätt att nå ut. 

Nina Jansdotter är karriärcoach, beteendevetare och något av en expert på sociala medier. Här ger hon fem snabba tips som gör att du också kan marknadsföra dig själv på en allt tuffare arbetsmarknad. 

1. Hitta din unikhet

Fundera på vem du är, vad du kan och vad du vill. Människor är sociala varelser och genom att hitta de saker som gör att just du sticker ut, kommer du väcka andras nyfikenhet.

2. Visa vad du tillför

När du visar vem du är, vad du kan och vad du vill kan företagsledare se vilken resurs du är. Dessa kunskaper gör att de kan matcha dig med nya kunder, uppdrag etcetera. Det kan leda till att du blir aktuell för nya jobb internt men även att du inte blir bortrationaliserad.

3. Skaffa ett stort socialt nätverk

Att interagera med andra skapar möjligheter till samarbete och du kan ta del av andras lärdomar. Du, som person, kan inte vara överallt men ditt nätverk blir dina extra ögon och öron.

4. Lär av andra

Genom att följa någon på Twitter eller Facebook så kan man se deras personliga stil och se vilka kännetecken de har. Det handlar inte om att bli en kopia av någon annan utan bara få tips om grundstilar som du kan testa. Försöka att få inblick i varför vissa lyckats bygga ett så starkt personligt varumärke men även varför andra misslyckats. Fundera på vad skiljer dem åt och hur de kommunicerar ut sitt budskap. Genom att identifiera grundelementen i andras kommunikation kan du hitta ditt eget sätt som också stämmer överens med den du är och det du vill förmedla.

5. Uthållighet

Att skapa ett starkt personligt varumärke är inget man gör över en natt, men, brinner du för det du gör så blir du uthållig. Våga lämna din trygghetszon och tänk på att misstag ger lärdomar.

Av Ida Amrén