Nina-Jansdotter

Det blir allt vanligare att företag letar på sociala medier när de söker ny personal. Om du är på jakt efter arbete och spelar dina kort rätt så kan du få företagen att hitta dig i stället för tvärtom.

Nina Jansdotter, beteendevetare och coach ger tips om hur du ska gå till väga.

1. När du registrerar dig så tänk som med ett CV, håll det i kronologisk ordning och lättläst. Tänk på att det inte bara handlar om att du ska synas utan även om hur du syns.

2. Var aktiv på Linkedin, och andra plattformar, dela artiklar som du tycker är intressanta, uppdatera regelbundet, till exempel om du har avslutat en kurs. Nätverka ivrigt med andra deltagare och grupper.

3. Hör av dig till rekryterare om att du söker jobb och behåll kontakten även med dem över dina andra sociala kanaler. Håll rekryterare ajour med dina förehavande, till exempel om du tänker göra en föreläsning eller liknande.

4. Se till att själv ha full koll på din egen situation. Om du redan har en tjänst, så ta reda på hur lång uppsägningstid du har. Detta kan vara bra att veta om en Headhunter skulle höra av sig.

5. Tänk på att ditt CV är digitalt och därmed svårt att radera. Det fungerar nästan som en hällristning och som alltid ska man tänka på vad man skriver. Du och ditt CV är fullt synligt inför en stor publik och det sprids fort. Det är en del av ditt personliga varumärke.

Skribent Christina Åberg