Peter Redrin1

Att ha ett stadigt flöde av bra inbokade nykundsmöten i kalendern är lika viktigt som svårt att få till tycker många säljare och chefer. Här kommer de fem viktigaste råden för att lyckas med det varje vecka.

1. Ha en utomordentligt bra ringlista på exakt de kunder du vill träffa. Namn och telefonnummer till rätt chef. Det är lättare än du tror att upprätta en sådan. Utan den är du rökt från början.

2. Tänk igenom vad kunden har för behov för att det ska vara perfekt timing att åka på besök. Åk inte till kundmöten där inte timingen är rätt – det är slöseri med din säljtid.

3. Skriv ditt eget manus där du genom max fyra kärnfulla meningar får fram vem du är varför du vill träffas. Berätta om behovet du kommit fram till i punkt 2 och fråga om det är intressant nog som samtalsämne på ett möte. Föreslå möte över frukost eller lunch som första steg.

4. Tjata inte om kunden inte upplever behovet. Fråga istället när rätt timing för detta samtalsämne kan vara. Sätt upp återkomst i rätt timing och sänd ett informationsmejl till kunden. Ring nästa kund på listan. Boka bara möten med de kunder som upplever behovet du letar efter. Då har du runt 80 % av dina möten som leder till snabb offert och affär. Se till att ringa dina återkomster exakt när ni bestämt. Missa aldrig någon. Fortsätt med det tills rätt timing uppstår för möte.

5. Boka in din ringtid i din kalender varje vecka. Planera runt en timmes effektivt ringande för att boka ett möte. Ha med dig din ringlista när du är ute och rör på dig och ring mellan möten med mobilen.

Om du följer de här fem råden så kommer du garanterat att boka möten som till hög procent blir affär och tillräckligt många per vecka. Vill du veta mer, gå in på www.razorsales.se

Med vänliga hälsningar

Peter Redrin