Thomas Jönsson

Thomas Jönsson

Google Analytics är ett avancerat analysredskap som används för att spåra trafik och affärer i online-butiker och på hemsidor. Verktyget är bra när man annonserar med Google Adwords och hjälper en att spåra resultatet av annonsering. Men det finns skillnader i hur Google AdWords och Google Analytics registrerar försäljningen i en webbutik. Det gör att det är lätt att dra fel slutsatser när man optimerar. Thomas Jönsson från EffektivaHemsidor tipsar om vad man ska vara uppmärksam på:

1. För att överhuvudtaget se mål och jämföra resultatet i Google Analytics med Adwords behöver du ställa in den praktiska funktionen Omvandlingsspårning. Med den kan du spåra dina kunders viktiga åtgärder, som online köp, ifyllnad av ett formulär och samtal till ditt företag från en mobiltelefon. Lär dig att ställa in den här funktionen och se rapporter om dessa och andra viktiga delar av din kampanj.

2. Google AdWords och Google Analytics visar inte samma data. Google Analytics visar en försäljning den dagen då försäljningen skedde, medan Google AdWords visar en försäljning då klicket som ledde till den försäljningen skedde. Därför visar Google Adwords och Google Analytics olika data. Totalt spårar Google AdWords klick i upp till 30 dagar. Detta innebär att det är först när det har gått 30 dagar från det att man tittar på en dag som den dagen är ”stängd” och det inte inkommer mer försäljning för den dagen. D.v.s. om du vill undersöka hur mycket försäljning AdWords gav för dag ett kan du inte titta på den dagen förrän ungefär en månad senare.

3. Att Google Analytics och Google AdWords visar olika data är speciellt viktigt när man gör analyser och förbättrar i kontot. Om vi ponerar att all försäljning från Adwords är konstant kommer Analytics visa samma försäljningssiffror för varje dag, medan Adwords kommer att visa samma försäljning för all tid som är 30 dagar gammal (samma försäljning som Analytics visar) men sedan mindre och mindre försäljning desto yngre datan är. Denna skillnad gör att man ibland drar fel slutsatser när man optimerar. Vanligt är t.ex. att man i AdWords gör något som faktiskt är en förbättring, sedan tittar man i Google Adwords om de senaste 10 dagarna gick bättre än de föregående 10 dagarna. Eftersom dag tio till tjugo har hämtat in försäljning från fler tillfällen, kommer den perioden nästan alltid att visa bättre försäljning än dagarna ett till tio.

4. Ett annat exempel är när du slutar helt med att betala för Google Adwords, för tittar du i Google Analytics för dagarna precis efter att du stoppade AdWords så kommer du att se att trots att du inte har någon budget, så inkommer det fortsatt försäljning från AdWords. Detta är då försäljningen som kommer från klick som genererades de senaste 30 dagarna du hade igång AdWords, men som först genererade försäljning senare, efter att budgeten stängdes.

5. Ta för vana att följa all statistik när det gäller din hemsida eller webbutik – för många är detta ett väldigt spännande nöje och lärorikt, samtidigt som du modererar och styr trafiken till din sida på ett ännu bättre och mer inkomstbringande sätt!

Har du frågor? Ring Thomas från EffektivaHemsidor på 0702-97 51 32 eller mejla honom på thomas(@)effektivahemsidor.se så kan han berätta mer.

www.effektivahemsidor.se

 

Skribent Carin Andrén