Tobias och Maria Peters i Sandviken aug 2012

Volvo och Zlatan gjorde storytelling som ökade försäljningen med 50 procent, Coca-Cola, IKEA och Clas Ohlsson är andra exempel på bolag där berättelser blivit en viktig del i strategin: Genom sin möjlighet att effektivt förmedla och skapa bilden av företagets koncept, generera kundupplevelser och forma varumärket har storytelling idag fått en framträdande roll inom marknadsföring. Nedan listar kommunikationskonsult Tobias Rasmusson ytterligare fem skäl för ett företag att använda sig av berättelser i sin marknadsföring:

1. Storytelling är emotionell (känslomässig) vilket gör att den blir lätt att komma ihåg.

2. Vidare ger storytelling en möjlighet för företag att skapa en kultur och en myt som bygger känslomässiga band mellan varumärke och konsument (liksom eventuella anställda).

3. Spridning: En god historia berättas gärna vidare (”word of mouth”), hörs berättelsen dessutom från en bekant ökar trovärdighet avsevärt (sociala bevis).

4. Storytelling har en förmåga att kunna tränga igenom dagens mediebrus.

5. Sist men inte minst: storytelling är en billig marknadsföringsåtgärd med möjlighet till hög ROI.

Vill du veta mer om hur storytelling i marknadsföring fungerar? Läs artikeln: ”Storytelling – så funkar det!” på det digitala kommunikationsmagasinet WiKiPiCKi http://tobiasrasmusson.se/storytelling/