Frågor som du kan ställa inför en filmproduktion

Foto: Stock

Frågor som du kan ställa inför en filmproduktion

Christina Wallin är producent och storyteller på Koanuka Films & Marketing. Hon har producerat den prisbelönta dokumentären Resilience, regisserad av Ricardo Koanuka och tillsammans driver de produktionsbolaget, där de lär ut varumärkesbyggnad med film. Enligt deras erfarenheter så ökar film konverteringen, förtroendet, relationen och synligheten på sociala medier och sökmotorer. 
När en kund vill börja skapa innehållsmarknadsföring med film, inleds konceptutveckling som beskriver varumärkets varför, företagets syfte, oavsett vad som säljs. Därefter identifieras drömkunden och en innehållsstrategi, som konkret kan bli en webbTV serie, som förmedlar den livsstil varumärket står för och ger mervärde till målgruppen. Här delar Christina med sig om vilka frågor de ofta ställer innan en filmkampanj inleds:

2. Vad har dina bästa kunder haft gemensamt?
Lista alla gemensamma punkter såsom; storlek, geografi, bransch, utmaningar, behov och ring upp dina bästa kunder för att lära känna dem mer. Följ dina drömkunder på sociala medier, gilla deras inlägg, kommentera och samla data. Vem och vad influerar din drömkund kopplat till det du säljer? Var hämtar de information och inspiration ifrån? För att få genomslag måste du veta vem du pratar till och identifiera var dem finns så du kan välja relevant plattform och målinriktning.

frågor som du kan ställa inför en filmproduktion

Foto: Privat

3. Vilka vardagsutmaningar kan du hjälpa din målgrupp med som stärker varumärkets trovärdighet inom branschen?
Vilket innehåll motiverar, utbildar eller underhåller målgruppen? Vilket unikt perspektiv kan du tillföra i de ämnen du väljer att göra film inom?

4. Vilken kontext kan hjälpa filmens spridning?
Genom världsbevakning kan tidpunkten för att publicera filmen spela roll för spridningen.

5. Vilka resultat ska filmen uppnå?
Vill du veta mer om målgruppen? Få tittarna att bli e-post prenumeranter? Varumärkesbyggnad genom att koppla en känsla till varumärket? Utbilda eller underhålla din målgrupp för att skapa långvariga relationer?

Skribent: Oliver Kertes

Dela dessa tips på sociala medier