Hur du får utrymme i media och spridning på sociala medier

Foto: Stock

Hur du får utrymme i media och spridning på sociala medier

Nina Jansdotter är karriärcoach och författare. Hon administrerar också flera Facebookgrupper och har ett stort nätverk på sociala medier. Nina har varit med i media många gånger, men tycker att det allra roligaste är att lyfta fram andra. Därför arbetar hon som PR- konsult med inriktning på sociala medier. Här ger hon sina tips på hur du lyckas få synlighet i media och på sociala medier.

1. Kontakta en journalist 
Alla kan lära sig samspela med media och ta fram gångbara vinklar som pressen vill skriva om. Det blir också mer trovärdigt om en journalist har skrivit om dig än om du betalat för en annons. Kontakta journalister eller personer som har ett stort nätverk på sociala medier! Det är bra att ha ett skrivet material att skicka över i samband med det.

2. Utgå ifrån vad du kan ge 
Skräddarsy dina nyheter så att de passar det aktuella mediet. Utgå ifrån vad du kan ge läsarna istället för vad du kan få ut av det! Journalister vill inte ge gratisreklam, men om du ger inspiration, tips och råd, något som känns värdefullt för mottagaren så kommer du att få utrymme i media. Då kommer också artikeln eller filmen att få spridning, när människor delar den med sina kontaktnät.

Hur du får utrymme i media och spridning på sociala medier

Foto: Privat

3. Haka på ”snackisar” på sociala medier 
Om du ser att vissa typer av nyheter eller blogginlägg har fått stor spridning på sociala medier, är det ofta bra att haka på. Du kanske kan göra om din egen nyhet så att den knyter an till den aktuella händelsen.

4. Skriv olika texter på samma tema 
Skriv flera texter med olika längd, på samma tema och försök få ut dem i olika sammanhang! Texter som har enkel struktur, så att man enkelt kan läsa dem på sin telefon är väldigt gångbara idag. Det kan vara checklistor eller topplistor, som de fem vanligaste frågorna på en anställningsintervju eller de sju vackraste stränderna på en plats. Att skriva fem tips inom ett område gör också att du själv får en bra struktur på din kompetens. Om du sedan blir intervjuad i media kan du ha de punkterna i bakhuvudet. Då vet du att du får med det viktigaste.

5. Sprid artikeln vidare 
När du blivit intervjuad återstår det viktiga arbetet med att få ännu större spridning på artikeln eller mediainslaget. Dela länken i alla dina kanaler på Facebook, Twitter och Linkedin. Lägg ut den på din blogg och din hemsida. Välj de sociala plattformar du tycker om och känner sig bekväm med. Alla typer av målgrupper finns på alla plattformar, det viktiga är att du tillhandahåller ett riktat och värdefullt material som får spridningseffekt och som gör att människor vill följa dig.

Skribent: Ingrid Byström 

Dela dessa tips på sociala medier