Hur du skapar ett bra nyhetsbrev

Foto: Stock

Hur du skapar ett bra nyhetsbrev

Epost är ett av de mest effektiva sätten att kommunicera med dina kunder och kontakter. Via ett regelbundet nyhetsbrev eller med enklare mail når du ut snabbt och till ett lågt pris jämfört med andra kanaler. Fler människor på jorden har dessutom en epostadress än något annat socialt nätverk. Men det är inte alltid lätt att veta hur man ska komma igång och hur man jobbar bra med nyhetsbrev.
Här följer 5 snabba tips på hur du gör bättre nyhetsbrev från Oskar Glauser som driver marknadsföringstjänsten Minutemailer.

1. Fånga läsaren 
Det viktigaste är att tänka på vad läsaren vill ha. Att du skickar något som är nyttigt för läsaren och inte bara att du vill sälja dina produkter. Det kan vara tips på saker inom ditt område eller länkar till bloggposter som kan vara intressanta för läsaren. Tänk på hur du kan hjälpa läsaren på olika sätt och tänk redaktionellt innehåll. Försök sticka ut och berätta något unikt.

2. Håll dig kort
Ha inte för mycket text eller olika innehåll i ett mejl. Folk har inte tid att läsa långa mejl och om de ser att det är mycket text är risken att de inte läser alls. skicka hellre flera mejl på olika teman

Hur du skapar ett bra nyhetsbrev

Foto: Privat

3.  Undvik att spamma
Hur ofta du bör kontakta dina kunder och ditt nätverk beror på vad du gör och var du har fått adresserna från – har folk bara lämnat sin mejl i en butik kanske du inte ska höra av dig för ofta. Men säg att du har en vinklubb för folk som älskar vin. Har du då något bra att säga kring vin blir dina mottagare antagligen bara glada av att få mejl ofta.

4. Gör det snyggt
Det är viktigt att ha någon bild eller design som känns attraktiv och professionell. Idag finns det bra tjänster med färdiga mallar som fungerar bra i mobilen och du kan enkelt lägga upp bilder och redigera direkt. Allt kommunicerar och så gör även ditt utskick. Se till att mejlet känns som ditt företag när det kommer till bilder, färger och typografi.

5. Gör en plan
Ha en övergripande plan för hur du jobbar med nyhetsbrev och andra marknadsaktiviteter. Det är viktigt även som litet företag. Kanske ska du posta ett Facebookinlägg två gånger i veckan, skriva på Twitter två gånger varje dag och skicka nyhetsbrev varannan vecka. Tänk på att inte skriva exakt samma saker på alla ställen utan anpassa budskapet och bilder efter kanal.

Läs mer på: minutemailer

Skribent:

Dela dessa tips på sociala medier