Hur du skriver bra topplistor

Foto: Stock

Tips om att skriva bra topplistor

Topplistor är mycket kunskap i en enkel förpackning. Men att skriva en kräver sin kvinna eller man. Här kommer fem snabba tips från Nina Jansdotter, beteendevetare, karriärcoach och författare till ett flertal böcker inom personlig utveckling och karriärplanering, om att skriva topplistor som erbjuder mycket i ett litet paket. 

1. Våga tro på din kompetens
Skriv om något som du är bra på och som du har kunskaper om. Våga tro att din kompetens räcker och att den räcker till.

2. Ta bort, förenkla, förtydliga
Listan ska vara enkel och tydlig i formatet och innehållet. Formatet ska ha en lockande titel, en kort sammanfattning som gör att läsaren vill fortsätta läsa och några korta, konkreta tips med ett par enkla meningar som utökar dem. Innehållet ska vara begripligt, enkelt men fullt av värdefull kunskap. Kort sagt, försök att säga så mycket som möjligt så snabbt som möjligt och på så få ord som möjligt.

Tips inför karriärplaneringen

Foto: Privat

3. Läs och lär av andras listor
Läs eller lyssna på listor i tidningar, på nätet eller i andra medier för att förstå vad som är gångbart. Du kan också lära sig hur man gör det och vad som du skulle kunna förbättra.

4. Kontrollera
Låt någon annan läsa listan för att se om den är begriplig och lagom. Så kan du kontrollera om texten använder rätta begrep, om den är anpassad till målläsarens nivå och om den erbjuder allt som läsaren behöver veta.

5. Testa responsen
Skicka runt listor och testa hur läsare reagerar på dem. Är det något som behöver förbättras eller läggas till?

Skribent: Bronislava Bikic 

Dela dessa tips på sociala medier